احتمال وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 37190

به گفته تحلیلگران، تغییر از رویه از مقابله مخفی به باز کردن جنگ بین ایران و اسرائیل نشان می دهد که ایران قصد اتخاذ نمودن رویکرد جدیدی در مقابله با اسرائیلی ها دارد.

ای بی سی نیوز در گزارشی در مورد تنش اخیر بین ایران و رژیم اسرائیل نوشت: مبارزه بین ایران و اسرائیل تا به حال به طور ناگهانی و یا از طریق شبه نظامیان وابسته مثل حزب الله انجام شده است، اما  کارشناسان هشدار می دهند که درگیری های آخر هفته گذشته شامل ورود یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی به خاک اسرائیل و سرنگون کردن یک هواپیمای جنگی اسرائیلی و سپس حملات هوایی تلافیجویانه ممکن است آغاز یک دوره جدید و تشدید درگیری ها باشد.

اوفر زلزبرگ، تحلیلگر ارشد ارشد بین المللی بحران بین المللی، گفت: “درگیری شنبه گذشته، نشان می دهد ایران و سوریه از اعتماد به نفس بسیار بالای برخوردار هستند.

وی گفت ایران، اسرائیل و سوریه احتمالا همچنان به آزمایش مرزهای یکدیگر ادامه خواهند داد، چرا که هر کدام تلاش می کنند “قوانین جدیدی را برای بازی تعریف کنند.”

حملات عقب و جلو نشان می دهد که چگونه درگیری های سوریه – که بعدها به عنوان یک جنگ داخلی تقریبا هفت سال پیش آغاز شد – تبدیل به یک مسابقه قدرت گسترده تر با تأثیرات منطقه شده است.

این جدال با اسرائیل آغاز شد و اسرائیل یک هواپیمای بدون سرنشین کشف کرد که ادعا نمود وارد فضای هوایی آن کشور شده است. اسرائیل با حمله به پایگاه ایرانیان در سوریه که از آن هواپیمای بدون سرنشین استفاده می شد، پاسخ داد و سپس یک موشک ضد هوایی سوریه به یکی از هواپیماهای جنگنده اف -16 حمله اسرائیلی برخورد و آن را سرنگون نمود. این حادثه پس از جنگ سال 1982 در لبنان، بزرگترین مجموعه حملات هوایی اسرائیل علیه دفاع هوایی سوریه بود. سپس ارتش اسرائیل نیز چندین موضع ایران در سوریه را هدف قرار دادند.

اسرائیل با هدف قرار دادن هواپیماهای بدون سرنشین ایران و حمله به سایت هایش در سوریه، به این نتیجه رسید که تحرک کمی برای حضور ایران در مرز شمالی خود دارد.

درگیری با ایران با یکی از سخت ترین هفته ها در زندگی سیاسی نخست وزیر اسرائیل، بنجامین نتانیاهو، را رقم زد پلیس اسرائیل روز سه شنبه توصیه کرد که او به اتهام فساد و رشوه به او محکوم شود. نتانیاهو تمام اتهامات را رد کرده و متعهد شده است که وی را تأیید کند، اما فشار داخلی بر رهبر اسب سواری که در دو دهه گذشته بر سیاست های اسرائیل غالب شده است، در حال افزایش است.

به هر حال شرایط فعلی بسیار پیچیده شده است در حال حاضر اسرائیل چندان مایل به درگیر شدن با ایران نیست، اما مشخص نیست که اگر بار دیگر چنین تنش های رخ دهد چه اتفاقی خواهد افتاد و ممکن است شرایط از دست هر دو طرف خارج شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟