احتمال انحلال 6 حزب سیاسی توسط عدلیه

  • انتشار: ۳۰ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 7410

وزارت عدلیه اعلام کرد که بر اساس بررسی های تازه از چگونگی فعالیت احزاب سیاسی، احتمال می رود جواز دست کم شش حزب دیگر نیز به زودی لغو شود.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از افغان ایرکا، هفته گذشته جواز فعالیت ۱۱ حزب سیاسی، به دلیل تکمیل نکردن معیارهای تعیین شده از سوی وزارت عدلیه لغو شد و به ۲۰ حزب دیگر نیزضرب العجل تعیین گردید تا بر اساس معیارهای مشخص شده در قانون احزاب سیاسی کار کنند.

سید محمد هاشمی معین اداری وزارت عدلیه، گفت که روند بررسی فعالیت احزاب، از حدود سه ماه پیش آغاز شده و تا کنون نصف این روند تکمیل شده است.

وی افزود: “ما تا اکنون جواز فعالیت ۱۱حزب سیاسی را به دلیل عدم معیاری بودن لغو کردیم و برای ۲۰ حزب دیگر هشدار داده ایم تا معیارهای لازم را تکمیل نمایند که از این تعداد، احتمال می رود به زودی پنج یا شش حزب دیگر نیز جواز کاری خود را از دست بدهند.”

به گفته وی، هفتۀ گذشته طبق فیصله وزارت عدلیه؛ جواز احزاب فعالان صلح افغانستان، ملی هیواد، صلح ملی اقوام افغانستان، تفاهم و دموکراسی، دافغانستان دخلق انقلابی گوند، آزادگان افغانستان، وفاق ملی، ملی افغانستان، عدالت ائتلاف افغانستان، حمایت از حقوق مردم افغانستان و حزب کار و توسعه، به دلیل نداشتن معیارهای مورد نظر لغو گردید.

معین اداری وزارت عدلیه افزود که بر اساس قانون تاسیس احزاب سیاسی، هر گاه یک حزب دفاتر ولایتی خود را پس از یکسال از دریافت جواز کار، دست کم در ۲۰ ولایت فعال نکند و ۱۰ هزار عضو نداشته باشد و هر سال گزارش کاری خود را به وزارت عدلیه ارایه نکند، جواز فعالیت خود را از دست می دهد.

این مقام وزارت عدلیه خاطر نشان کرد که برخی از این احزاب، تنها یک یا دو فعالیت نمایشی داشته اند و نتوانسته اند مطابق با قانون احزاب سیاسی کار کنند.

بر پایه معلومات معین اداری وزارت عدلیه، در حال حاضر ۵۶ حزب سیاسی جواز کار دارند و روند بررسی کار آنها همچنان ادامه دارد و چنانچه با معیارهای تعیین شده برابر نباشند، غیر قانونی اعلام خواهند شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟