احتمال استعفای وزیر امور خارجه آمریکا

  • انتشار: ۳ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 27049

رسانه های آمریکایی گزارش دادند که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به زودی استعفاء خواهد داد. گفته می شود دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در موضوعاتی با وزیر خارجه اش اختلاف نظرهایی دارد که باعث این استعفاء خواهد شد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی؛ منابع خبری در آمریکا امکان استعفای رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا را جدی می دانند.

این خبر زمانی منتشر می شود که شاهد تغییرات سریالی در دولت کنونی آمریکا هستیم، تغییراتی که استعفای شون اسپایسر سخنگوی کاخ سفید در روزهای اخیر یکی از آنهاست.

در این گزارش آمده است، به نظر می رسد موج تغییر در دولت آمریکا به سمت های کلیدی این کشور برسد. براساس خبرهایی که منابع رسانه ای در آمریکا منتشر کرده اند رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در مسیر ترک سمت خود در وزارت امور خارجه قرار دارد، در این باره گفته شد، تیلرسون فهرست بلند بالایی از اعتراضات را به عملکرد کاخ سفید داشته است اما به نظر می رسد این بار در آستانه کناره گیری از سمت خود قرار دارد زیرا این فردکه سابقه مالی و اقتصادی دارد در سمت وزیر امور خارجه موفق نبوده است.

از نظر کارشناسان سفر اخیر تیلرسون به کشورهای خاورمیانه ( غرب آسیا ) ، که دستاورد مورد نظر کاخ سفید را نداشته است، یکی از دلایل ناکامی او در سمت وزیر امور خارجه است. بر کسی پوشیده نیست که درباره بحران قطر دیدگاه های متضادی میان دونالد ترامپ و رکس تیلرسون وجود داشته است.

پس از آنکه تیلرسون با صدور بیانیه ای خواهان حل بحران شورای همکاری خلیج (فارس) از طریق گفتگو شد تنها دو ساعت پس از صدور این بیانیه، دونالد ترامپ در سخنانی از قطر خواست به حمایت مالی از تروریسم پایان دهد.

رکس تیلرسون در موضوع ایران نیز با ترامپ اختلاف نظر دارد، ترامپ همچنان ایران را کشور حامی تروریسم می داند و از امضای توافقنامه هسته ای با این کشور انتقاد می کند اما تیلرسون پا را از این حقیقت بیرون گذاشته و تهران را به دلیل پایبندی به توافقنامه هسته ای ستوده است.

منابع خبری در آمریکا اطلاع دادند، تیلرسون تمایلی به استعفا ندارد اما دوست دارد برای بهبود چهره مخدوش شده خود تلاش کند و دست کم تا پایان امسال در سمتش باقی بماند تا بتواند برنامه اش را در بازنگری روندکار وزارت امور خارجه عملی کند. به نظرمی رسد اگر این خواسته تیلرسون عملی شود در همین فرصت کوتاه، زمان کافی نصیب او می شود تا درباره دستاوردهایش در دورات تصدی وزارت امور خارجه سخن بگوید.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟