احتمالا کار استخراج مس عینک تا سه سال بعد آغاز نخواهد شد

  • انتشار: ۲۱ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 33165

مقامات در وزارت معادن و پترولیم می گویند به دلیل وجود آثار باستانی در نزدیکی معدن مس عینک و انتقال این آثار، احتمال دارد تا 3 سال بعد کار عملی استخراج این معدن آغاز نشود.

احمدجاوید سادات معین پالیسی و برنامه‌های وزارت معادن و پترولیم، که برای پاسخگویی در بارۀ چرایی عملی‌نشدن قرارداد معدن مس عینک، انتقال و جلوگیری از قاچاق آثار باستانی از اطراف این معدن و چه‌گونه‌گی تأمین امنیت آن به مجلس فرا خوانده شده بود، دلایل این موضوعات را بیان کرد.

احمدجاوید سادات، معین پالیسی و برنامه‌های وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که به علت به درازا کشیدن انتقال آثار باستانی از اطراف معدن مس عینک احتمال دارد که کار عملی استخراج این معدن تا سه سال دیگر آغاز نشود.

آقای سادات مادۀ بازنگری قرارداد مس عینک پس از هر 5 سال را یکی از ماده‌های جنجال‌برانگیز این قرارداد می‌داند و می‌گوید که پس از 5 سال اکنون مسؤولان شرکت چینایی با 57 مورد پیشنهاد، خواهان گفت‌وگو با مسؤولان وزرات معادن و پترولیم هستند.

عبدالرسول باور، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز می‌گوید که در 6 ماه گذشته شماری از آثار باستانی را از منطقۀ مس عینک به موزیم ملی انتقال داده‌اند و شمار دیگر آن در آیندۀ نیز منتقل خواهد شد.

گفته می‌شود که در حدود 8 بخش بزرگ باستانی، در اطراف معدن مس عینک شناسایی شده؛ اما شمار بخش‌های کوچک باستانی در این منطقه به بیشتر از صدها بخش می‌رسد.

معدن مس عینک در منطقۀ عینک ولسوالی محمدآغۀ ولایت لوگر موقعیت دارد و این معدن بزرگترین معدن مس در افغانستان و دومین معدن مس در سطح جهان به شمار می‌رود. افغانستان در سال 2008 میلادی قرارداد استخراج این معدن مس را با شرکت چینایی به نام «ام.سی.سی» امضا کرد و این شرکت وعده سپرد تا در جریان 5 سال 2.9 میلیارد دالر در این راستا سرمایه‌گذاری کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟