اجساد حجاج پاکستانی بدون حضور خانواده هایشان دفن شد

  • انتشار: ۱۵ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 10510

دولت پاکستان در قبال فاجعه منا کاملاً منفعل و دست بسته عمل می‌کند و خبر دفن بدون اجازه زائرین پاکستانی این فاجعه توسط روزنامه‌های پاکستانی به تدریج انتشار می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از تسنیم، پس از گذشت 20 روز از فاجعه منا، روزنامه «داون» پاکستان در گزارشی ضمن اشاره به دفن بدون اجازه یکی از قربانیان این حادثه غمبار در عربستان، به سرگردانی خانواده پاکستانی پرداخته و آورده است: «یکی از افراد خانواده زبیر احمد 33 ساله که از زمان وقوع حادثه منا تاکنون خبری از وی در دست نبوده در تماس با روزنامه دان گفته که مقامات سعودی زبیر احمد را بدون اطلاع خانواده اش در منا دفن کرده اند. وی و چهار عضو خانواده اش در حادثه منا مفقود شده بودند.»

اجساد دو عضو دیگر خانواده یعنی پروفسور افتخار احمد و پروفسور تلمیذ احمد در سردخانه ای در منا پیدا شده و در این میان تنها همسر پروفسور تلمیذ احمد به سلامت به پاکستان برگشته است. جستجو برای یافتن خانم رانا همسر پروفسور افتخار احمد و فرزند آنان زبیر احمد همچنان ادامه دارد . اطلاعاتی که به دست خانواده زبیر احمد رسیده به دلیل ارتباطات یکی از اقوام این خانواده به نام سلیم احمد با مقامات سعودی بوده و بیشتر خانواده های پاکستانی که چنین ارتباطاتی را ندارند، همچنان سرگردان و بی اطلاع از سرنوشت عزیزان خود بوده و به هر دری می زنند تا شاید بتوانند اطلاعاتی را در این رابطه کسب نمایند.”

داون در ادامه می افزاید: کنسولگری پاکستان در جده نیز هیچ اطلاعی در مورد سرنوشت پاکستانی های مفقود و یا جانباخته ندارد. عظما خلیق که به دنبال اطلاع از سرنوشت خواهرش بشرا خلیق می باشد به دان گفته که برادر آنها که در منا حضور دارد هنوز نتوانسته هیچ اطلاعی در مورد سرنوشت خواهرش کسب نماید . وی می افزاید که ما خبرهایی در مورد نگهداری اجساد تکه تکه شده در کانتینرها شنیده ایم ولی گرفتن اجازه بازدید از چنین مکانهایی بدون داشتن ارتباطات ویژه با مقامات سعودی بسیار دشوار است. خانم بشرا خلیق در ریاض مربی یک شرکت هواپیمایی است که به همراه دو تن از دوستانش به نام خدیجه سعید و رضا ایمان در حادثه منا مفقود شده است.

در حالی که دولت پاکستان در قبال فاجعه منا کاملاً منفعل و دست بسته عمل می کند، خبر دفن بدون اجازه زائرین پاکستانی این فاجعه توسط روزنامه های پاکستانی به تدریج انتشار می یابد.

گفتنی است هر روز آمار منتشره در وب سایت وزارت امور مذهبی پاکستان تغییر می کند بطوری که آمار ابتدایی این وزرات که نشان می داد کمتر از 10 نفر در فاجعه قربانی شده اند، در جدید ترین آمار خود خبر از جان باختن 80 نفر ، مجروح شدن 47 نفر و مفقود شدن 54 حاجی پاکستانی داده است. این درحالی است که حامد سعید کاظمی وزیر سابق امور مذهبی پاکستان دولت را به پنهان کاری در اعلام تعداد قربانیان فاجعه منا متهم کرده و تعداد  حاجیان پاکستانی جانباخته در فاجعه منا را قریب به سیصد نفر برآورد کرده است.

از سوی دیگر سناتورهای پاکستانی مراتب نارضایتی شدید خود را نسبت به عدم ارائه آمار دقیق قربانیان و مفقودین به امین الحسنات وزیر مشاور و نفر دوم وزارت در امور مذهبی اعلام کرده و از بدرفتاری مامورین سعودی با اجساد و عدم تشخیص هویت قربانیان توسط عربستان شکایت کردند. این درحالی است که تشخیص هویت این افراد توسط مقامات سعودی با اطلاعات دریافتی از بایگانی ملی اثر انگشت اتباع پاکستان و همچنین بایگانی اثر انگشت واحد امنیتی فرودگاهی بسیار آسان است .

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟