اجرای چراغ خاموش طرح جنگی «مک مستر» پیش از اعلام استراتژی جدید ترامپ در افغانستان

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25627

ژنرال «جیمزماتیس» وزیر دفاع آمریکا در کمیته امور نظامی کنگره این کشور اعلام کرد که رویکرد جدید کشورش در قبال افغانستان شامل یک رویکرد منطقه‌ای خواهد بود.

وزیر دفاع آمریکا گفت برای حل بحران در افغانستان یک رویکرد منطقه‌ای را در پیش خواهیم گرفت و استراتژی جنگ در این باره برای تایید به رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد خواهد شد.

ژنرال ماتیس بدون اعلام تاریخ مشخص استراتژی آمریکا برای افغانستان اظهار داشت که تصمیم نهایی درباره استراتژی کشورش در قبال افغانستان به نظر ترامپ بستگی دارد.

این در حالی است که از شروع زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رویکرد آمریکا در قبال افغانستان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با وجود سفرهای مقامات ارشد آمریکایی از جمله «مک‌ مستر» مشاور امنیت ملی و ژنرال «ماتیس» وزیر دفاع به افغانستان و رایزنی با مقامات افغان هنوز هم رویکرد دولت ترامپ در قبال افغانستان نامشخص است.

به نظر می‌رسد که تیم دونالد ترامپ درباره افغانستان دچار اختلاف شده‌اند. ژنرال‌های آمریکایی برای تشدید جنگ تلاش می‌کنند اما برخی از اعضای دولت به شدت با طرح تشدید جنگ آمریکا در افغانستان مخالفند.

پس از پیشنهاد طرح جنگی مک‌مستر به کاخ سفید تاکید شد که ترامپ رویکرد جدید آمریکا در قبال افغانستان را در نشست سران ناتو در بروکسل اعلام خواهد کرد، اما این اتفاق نیز هرگز نیفتاد و رویکرد ترامپ همچنان نامشخص باقی ماند.

با وجود رایزنی‌های مقامات آمریکایی عدم تمایل اعضای ناتو برای افزایش نیرو در افغانستان و مخالفت با درگیر شدن در میدان‌های جنگ سبب شده تا استراتژی جنگی آمریکا در افغانستان قبل از اجرا با شکست روبرو شود.

برخی می‌گویند که اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه استراتژی کشورش در قبال افغانستان شامل یک رویکرد منطقه‌ای خواهد شد را می‌توان امیداوار کننده دانست چون به نظر می‌رسد که واشنگتن به جز تشدید جنگ, راه حل‌های سیاسی را نیز بررسی خواهد کرد.

اگرچه طرح افزایش سربازان آمریکایی در افغانستان از سوی ترامپ تایید نشده اما برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند که ژنرال‌های نظامی آمریکا در افغانستان به صورت چراغ خاموش سربازان بیشتری را به افغانستان اعزام کرده‌اند.

این در حالی است که آمریکا و ناتو همواره بر ماموریت آموزشی در افغانستان تاکید دارند، اما در واقع طرح جنگی مک‌مستر در دست اجرا قرار گرفته است زیرا علاوه بر اعزام دستکم سه هزار سرباز آمریکایی به بهانه چرخش نیرو  به افغانستان تلفات بالای سربازان آمریکایی در این کشور نشان می‌دهد که نظامیان این کشور وارد میدان‌های جنگ شده‌اند.

بر اساس آمارها، از شروع سال جاری میلادی تا کنون بیش از 20 سرباز آمریکایی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

با این حال، تشدید حملات هوایی نیز که در طرح جنگی مک‌مستر پیشنهاد شده بود نیز در دست اجرا قرار گرفته است زیرا سخنگوی ارتش آمریکا چندی قبل گفته بود که در سه ماه گذشته 900 بمب در مناطق مختلف افغانستان پرتاب شده و حملات هوایی آمریکا در این کشور نسبت به سال گذشته چندین برابر تشدید شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟