اتمام حجت پارلمان با دولت وحدت ملی

  • انتشار: ۱۷ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 2485

مجلس نماینده‌گان افغانستان می‌گوید پیامدهای ناشی از تاخیر در اعلام کابینه پس از این به دوش پارلمان نه، بل به دوش هردورهبر حکومت وحدت ملی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از خامه، عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان امروز(چهارشنبه ۱۷جدی) در مجلس گفت که یک‌هفتۀ پایانی مهلت برای اعلام کابینه نیز تمام شده اما باز هم رییس جمهور و رییس اجرایی به وعده‌شان در خصوص اعلام آن پابند نبوده‌اند.

آقای ابراهیمی گفت: «ما در حد لازم صدای مردم را به گوش هردورهبر رسانیدیم. بالاتر از این هرگونه عواقب در پیوند به تاخیر در اعلام کابینه مسؤولیتش از پارلمان نیست و متوجۀ هردو عالی‌جناب است.»

رییس مجلس نماینده‌گان ضمن اظهار تاسف گفت که چهارشنبۀ هفتۀ گذشته در مورد اعلام کابینه رییس جمهور و رییس اجرایی گفت‌گو کردند و آنان نیز باز هم به تعهد عمل نکردند که این وضعیت نگران‌کننده است و هیئت اداری پارلمان هم بالاتر از این دیگر صلاحیتی ندارد.

از سویی، شماری از نماینده‌گان تاخیر در اعلام کابینه را خیانت ملی پنداشته می‌گویند که در این زمینه باید تصمیم جدی روی‌دست گرفته شود.

عبداللطیف پدرام، یکی از نماینده‌گان در مجلس گفت که سفرهای خارجی رییس جمهور نمی‌تواند تاخیر در کابینه را توجیۀ مثبت کند و رهبران نیز کابینه را به زودی معرفی نخواهند کرد.

هم‌چنان برخی از نماینده‌گان پارلمان به این باور اند که رییس جمهور و رییس اجرایی قانون اساسی را نقض کرده‌اند و جریان سوم باید به خاطر براندازی نظام شکل بگیرد.

اخیرا تاخیر در اعلام کابینۀ حکومت وحدت ملی افغانستان شکل کمدی به خودش گرفته و این‌روزها از سوی گروه‌های مختلف و هم‌چنان در شبکه‌های اجتماعی به تمسخر گرفته می‌شود.

دوروز پیش اعضای جامعۀ مدنی افغانستان کابینۀ نمادینی را اعلام کرده، در آن جریان با بریدن کیک و ترکانیدن پوقانه‌ها شماری را نامزدوزیران حکومت وحدت ملی اعلام داشتند و هم‌چنان طالبان طی خبرنامه‌یی اعلام کردند که کابینۀ حکومت وحدت ملی را یخ زده‌است.

رییس جمهور افغانستان در نخستین‌روز کاری‌اش از اعلام کابینه پس از گذشت ۴۵روز به مردم وعده داده بود.

اما این وعده‌ها چندین‌بار از سوی رهبران حکومت وحدت ملی تکرار شد و آخرین مهلت آنان که یک‌هفته بود نیز پس از هشدارها و ضرب‌العجل‌های پی‌هم اما بی‌نتیجۀ مجلس نماینده‌گان گذشته، ولی از اعلام کابینۀ جدید باز هم هیچ خبری نیست.

تاخیر سه‌ماهه در اعلام کابینه مردم را در سراسر کشور به مشکلات زیادی مواجه ساخته‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟