اتحادیه اروپا برای حمایت از توافقنامه صلح بین دولت و حزب اسلامی میلیون ها دالر هزینه می کند

  • انتشار: ۱۴ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 20405

یک رسانه خارجی نوشت؛ اتحادیه اروپا برای حمایت از توافقنامه صلح بین حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، میلیون ها دالر هزینه می کند.

اتحادیۀ اروپایی برای پیشنهاد تمویل میلیون ها دالر جهت حمایت از توافقنامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار آمادگی می گیرد.

وال استريت ژورنال گزارش می دهد که اتحادیۀ اروپایی با این اقدام امیدوار است سایر جنگجویان را در آن کشور جنگ زده به پیمان مشابهی تشویق کند.

فرانز مایکل میلبین، نمایندۀ ارشد اتحادیۀ اروپایی در امور افغانستان گفت که آن اتحادیۀ پیشنهاد حکومت افغانستان را قبل از آن بازنگری و بررسی می کند که روی مقدار پول کمکی برای عملی ساختن توافقنامۀ صلح با حزب اسلامی تصمیم بگیرد.

وال استریت ژورنال براساس یادداشت های کنفرانس اخیر دیپلوماتیک روی این موضوع گزارش می دهد که تعهد ابتدایی اتحادیۀ اروپایی در این روند بین ۲ تا ۵ میلیون دالر امریکایی است.

نام گلبدین حکمتیار در ماه فبروری، به درخواست حکومت افغانستان از فهرست تحریم های شورای امنیت ملل متحد حذف شد که این اقدام شورای امنیت راه را برای تمویل کنندگان بین المللی هموار ساخت تا در راستای عملی ساختن این توافقنامۀ صلح حکومت أفغانستان با حزب اسلامی، کمک کند.

تاکنون مشخص نیست که از این پول امدادی اتحادیۀ اروپایی در کدام عرصه استفاده خواهد شد. اما آقای میلبین می گوید “حزب اسلامی هیچگونه کنترولی بر این پول نخواهد داشت.”

یک بند توافقنامۀ صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار شامل فراهم آوری امتیاز به آقای حکمتیار و اعضای آن گروه می باشد. این توافقنامه همچنان خواهان یک کمیسیون مشترک است تا سایر بندهای توافقنامه را که جامعۀ بین المللی ممکن در آن سهیم شوند، عملی سازد.

تطبیق توافقنامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی با موانع و مشکلات مواجه می باشد که شامل چگونگی برطرف کردن تحریم ها علیه آقای حکمتیار و ادغام مجدد جنگجویان آن گروه و خانواده هایشان در جامعه می باشد.

این در حالیست که پیش از این گزارش های به نشر رسید که توافق صلح با حزب اسلامی به بن بست مواجه شد و آقای حکمیتار هم به همین سبب تا هنوز در دیدگاه عام ظاهر نشده است، اما منابع رسمی این گزارش ها را تایید نکرده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟