ابهام درباره مرگ و زندگی رهبر طالبان جدی است

  • انتشار: ۷ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 131460

با گذشت هر روز از حاکمیت طالبان در افغانستان، ابهام درباره مرگ و زندگی رهبر این گروه بیشتر و جدی‌تر می‌شود. طالبان پس از کشته شدن ملا اخترمحمد منصور در جوزا/ خرداد ۱۳۹۵ و انتصاب شخصی به اسم ملا هیبت‌الله به عنوان رهبر جدید این گروه، تصویری از ملا هیبت‌الله را منتشر کردند.(تصویر سمت چپ)
با سپری شدن شش سال از انتصاب ملا هیبت‌الله به عنوان رهبر طالبان و با گذشت ۱۰ ماه از حضور این گروه در قدرت، هنوز ملا هیبت‌الله به صورت رسمی در انظار عمومی ظاهر نشده است. طالبان تاکنون دوبار از حضور ملا هیبت‌الله در بین مردم سخن گفته‌اند که یک‌بار در بین طالبان مدرسه حکیمیه ولایت قندهار و باردیگر در عید فطر امسال در همین ولایت بوده است.
تصویر سمت راست از حضور ملا هیبت‌الله در بین طالبان مدرسه حکیمیه است. اگر خوب دقت کرده باشید، دهان، لب‌ها و چشم‌های فردی که به عنوان ملا هیبت‌الله در مدرسه حکیمیه دیده می‌شود، با دهان، لب‌ها و چشم‌های فردی که در جوزای سال ۱۳۹۵ توسط طالبان به عنوان ملا هیبت‌الله رهبر این گروه معرفی شد، متفاوت است. این دو تصویر در قسمت‌های دیگری از جمله اندازه جمجمه، بینی، گونه‌ها، پهنای پیشانی و فاصله ابروها و محل روییدن موی شقیقه هم فرق دارد. این که ملا هیبت‌اللهِ سال ۱۳۹۵خورشیدی کجاست، دقیق نمی‌دانیم اما «رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان معتقد است؛ فردی که اکنون به عنوان رهبر طالبان و ملاهیبت‌الله شهرت دارد و در مدرسه حکیمیه قندهار دیده شده است، مولوی «حمدالله نورزی» است.
هرچه باشد، اگر با قطع و یقین نگوییم که ملا هیبت‌الله سال ۱۳۹۵خورشیدی، دیگر وجود خارجی ندارد و زنده نیست حداقل می‌توانیم بگوییم که در حال حاضر وجود رهبر طالبان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و طالبان برای پُر کردن خلأ رهبری، دست به همان حیله و شگردی زده‌اند که پس از مرگ ملامحمدعمر، متوسل به آن شدند. یعنی صدور پیام و اعلامیه به مدت دو سال به اسم ملاعمری که مرده بود. منتها این بار اندکی متفاوت از شگرد قبلی بوده و بدل ملا هیبت‌الله را به صحنه آورده‌اند.
چه می‌دانیم، شاید روزی طالبان به صورت رسمی اعلام کنند که ملا هیبت‌الله در ۲۵ اسد/ مرداد سال ۱۳۹۸ طی یک بمب‌گذاری در منطقه «کُچلاغ» در حومه شهر کویته پاکستان کشته شد اما به خاطر این که شکست و رخنه در امت اسلامی و صفوف طالبان رخ ندهد، مولوی حمدالله نورزی را به عنوان ملا هیبت‌الله معرفی کردند. همان بهانه و توجیهی که برای مخفی کردن مرگ ملا عمر، دستاویز قرار دادند.
لازم به ذکر است که در ۲۵ اسد ۱۳۹۸، انفجاری در مسجد حاجی «محمد حسنی» در منطقه کُچلاغ رخ داد که در سانسور خبری سازمان آی.اس.آی، به فراموشی سپرده شد. این همان مسجدی است که ملاهیبت‌الله قبل از رهبری، در آن پیش‌امام بود. بعداً طالبان تأیید کردند که در انفجار مسجد حاجی محمد حسنی، مولوی احمدالله برادر ملا هیبت‌الله کشته شده است. بازهم چه می‌دانیم، شاید مولوی احمدالله همان، ملا هیبت‌الله بوده باشد که اکنون دیگر وجود ندارد. در دنیایی که پُر از حیله، نیرنگ و فریب است، همه چیز ممکن است.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟