ابن سیرین که بود و چگونه به تعبیر خواب معروف شد؟

  • انتشار: ۱۳ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76331

حتما اسم «ابن سیرین» برای خیلی از شما آشنا است و این نام بارها به گوشتان خورده است. شاید به محض شنیدن این اسم ذهن تان سریعا به سمت تعبیر خواب برود که البته کاملا درست است و شهرت او به خاطر داشتن علم تعبیر خواب می باشد.

بسیاری از شما وقتی خوابی می بینید فورا به تعبیر خواب ابن سیرین مراجعه کرده و تعبیر خواب خود را جویا می شوید. شهرت این فرد در تعبیر خواب تا قرن ها پا بر جا بوده و امروز نیز با گذشت قرن ها در نزد مردم بسیار مورد توجه است.

ابن سیرین شخصی است که در تعبیر خواب شهرت فراوانی داشت و مردم برای تعبیر خواب به او مراجعه می کردند. اگرچه کتابی که امروزه در بین مردم به نام تعبیر خواب ابن سیرین رواج دارد ظاهرا به طور رسمی تالیف خود او نیست و در طول زمان های مختلف به او نسبت داده شده است. در این مقاله سعی داریم تا شما را با شخصیت ایشان و گوشه هایی از زندگانی او آشنا کنیم.

ابن سیرین

ابن سیرین که بود؟

نام کامل ابن سیرین «ابوبکر محمد بن سیرین» می باشد. وی در تاریخ ۳۳ هجری قمری در بصره چشم به جهان گشود. پدر او سیرین نام داشت و برده انس ابن مالک بود که توسط خالد ابن ولید اسیر می شود. وی پس از اسارت موالی انس ابن مالک، صحابی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شد.

وی با پرداخت مقداری درهم خود را آزاد کرد به همین جهت او و فرزندانش را موالی انس خوانده اند.

پدر و مادر این سیرین به نیکوکاری و اخلاق خوب و حسن سیرت مشهور بودند.

رفتار او با والدین خود

طبق شنیده ها و گفته هایی که از قدیم به ثبت رسیده است، ابن سیرین احترام زیادی به پدر و مادر خود داشت و هرگز با صدای بلند با آنها صحبت نکرده است.

او به قدری به پدر و مادر خود احترام می گذاشت که وقتی کسی به خانه آنها می رفت فکر می کرد او بیمار است چرا که در مقابل والدین خود بسیار با صدای پایین و ملایم و ضعیف سخن می گفت.

اخلاق و رفتار ابن سیرین

نقل شده است هنگامی که در جلسه ای نزد این سیرین می نشستند و سخن می گفتند و می خندیدند و به نقل وقایع می پرداختند این سیرین نیز در این سخنان شرکت می کرد و او نیز به سخن گفتن می پرداخت وی هنگامی که در مورد علم دین و حرام و حلال از او سوال می شد رنگ در رخسار ابن سیرین به گونه ای تغییر می کرد که گویی آن شخص قبل نیست.

می گویند او یک روز را روزه می گرفت و یک روز افطار می کرد و هنگامی که به ماه شعبان می رسید و شک می کرد که آیا رمضان است یا شعبان آن روز به نیت ماه مبارک رمضان روزه می گرفت.

ابن سیرین مردی بسیار با تقوا بود که همه او را دوست داشتند و شهرت فراوانی به دلیل پاکی و تقوای خود بین مردم پیدا کرده بود. همه او را فردی با خدا و پاک و با تقوا می دانستند.

البته او اهل خنده و شوخی نیز بود. او همه روزه غسل می کرد و به تلاوت قرآن کریم می پرداخت.

چگونه ابن سیرین به تعبیر خواب معروف شد؟

ابن سیرین جوانی خوش اخلاق، نیکوکار و پاک دامن بود و از لحاظ زیبایی نیز مشهور بود. او در پارچه فروشی کار می کرد و آنجا شاگرد بود.

روزی زنی به مغازه پارچه فروشی وارد می شود و چند طاق چارچه خریداری می کند. در اصل آن زن عاشق زیبایی ابن سیرین شد بود و به همین دلیل به مغازه پارچه فروشی رفته بود و به بهانه اینکه طاق های پارچه سنگین هستند از صاحب پارچه فروشی درخواست کرد تا شاگردش پارچه ها را تا خانه او بیاورد.

ابن سیرین هم پارچه ها را به در خانه زن رساند. از آنجا که زن نقشه شیطانی و پلید داشت به بهانه اینکه شوهرش مریض است و نمی تواند پارچه ها را به داخل ببرد از او خواست تا پارچه ها را به داخل خانه و به اتاق برساند.

ابن سیرین هم غافل از اینکه آن زن چه نقشه ای برای او کشیده است پارچه ها را به داخل خانه می برد ولی وقتی وار د اتاق می شود متوجه می شود که هیچ مردی در خانه حضور ندارد و در واقع متوجه شد که زن او را فریب داده و با نقشه او را به داخل برده است.

آن زن به ابن سیرین درخواست کار ناپسند کرد و گفت اگر به خواسته اش تن ندهد داد و فریاد می زند و به همه می گوید او به خانه اش آمده است و قصد و نیت بدی داشته است.

وقتی او چنین سخنانی را می شنود سرش را رو به آسمان بلند می کند و از خدا درخواست کمک می کند. ابن سیرین که خود را در منجلاب گناه می بیند و متوجه می شود که راه فراری هم ندارد به بهانه اینکه خواسته زن را قبول کرده است می گوید اول باید به دستشویی بروم.

زن هم دستشویی را نشان می دهد و او به دستشویی رفته و لباس و صورت خود را با نجاست دستشویی آلوده می کند طوری که تمام صورت و لباسش را پر از نجاست می کند. وقتی که آن زن او را را با آن وضع می بیند او را از خانه بیرون می کند.

به همین دلیل که در برابر چنین عمل زشت و ناپسندانه مقاومت کرده و خود را به خداوند بزرگ سپرد، مورد لطف خدای عزوجل قرار گرفت و به عنوان خواب گذار به تعبیر خواب پرداخت که باعث شد فردی مشهور و نام دار شود که از گذشته تا به امروز نامش بر سر زبان ها است.