ابزارهای پیشنهادی برای طراحی بولت ژورنال

  • انتشار: ۲۶ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 98064

بولت ژورنال اگرچه برای برنامه ریزی شخصی ساخته می شود اما هیچ تعریف مشخصی از جزئیات آن وجود ندارد و براساس نیازهای فرد به وجود می آید.

ابزارهای مناسب برای طراحی بولت ژورنال
ابزارهای مناسب برای طراحی بولت ژورنال

یکی از نکات برجسته ای که سبب تفاوت بین بولت ژورنال و پلنر ها شده همین جنبه شخصی بودنش می باشد. بولت ژورنال حدود شش سال پیش به وسیله شخصی به نام رایدر کرول ساخته شد.

برای آگاهی از جزئیات بیشتر با ما در خواندن مطلب بولت ژورنال همراه باشید. در این نوشته نیز ابزارهای مورد نیاز برای طراحی بولت ژورنال اختصاصی شما معرفی می شوند.

قوانین اساسی بولت ژورنال

بولت ژورنال نیز همانند پلنر ها یک سری قوانین خاص خود را دارد.

یکی از قوانین اساسی آن داشتن برنامه سالانه و ماهانه می باشد که به طور شفاف برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت شما را بیان کند.

برنامه های کوتاه مدت شامل «گذراندن ترم های درسی با نمره عالی، خواندن یک کتاب یا تماشای فیلم مورد علاقه یا دیدن مکان های تفریحی» می باشد و برنامه های بلند مدت به مواردی چون ازدواج، شغل آینده و مواردی از این دست  اشاره می کند.

بولت ژورنال همچنین مکان مناسبی برای یادداشت برنامه های روزانه شماست.

این بولت به شما کمک می کند برنامه های خود را همیشه مرور کنید، برنامه زمانی مناسبی برای رسیدن به برنامه های خود پیاده نمایید و به طور کلی شناخت خوبی از خود به دست آورید.

در صفحه اول این ژورنال می توانید علامتی خاص یا اختصاری برای موارد مختلف ذکر کنید و برای خود فهرستی بسازید.

مدیریت زمان با بولت ژورنال

همان طور که گفته شد در موفقیت یک فرد به ویژه دانشجویان سه نکته مهم نقش اساسی را بازی می کند:«هدف گذاری، برنامه زمانی و پشتکار».

یکی از این موارد بدون دیگری شما را از رسیدن به هدف دور می کند. بولت ژورنال چون به شما کمک می کند مدیریت زمانی بهتری داشته باشید دورنمای بهتری از آینده به شما می دهد.

ابزارهای مناسب برای طراحی بولت ژورنال
ابزارهای مناسب برای طراحی بولت ژورنال

مواد لازم برای ساخت بولت ژورنال

ساخت یک بولت ژورنال کار سختی نیست: فقط کافی ست یک خودکار و یک دفتر بردارید و شروع کنید.

اما به یاد داشته باشید که برای شخصی سازی و ایجاد انگیزه بیشتر در خودتان باید از یک سری ایده های ناب و طرح و رنگ های مختلف کار بگیرید.

یک بولت ژورنال خوب نباید تقلیدی باشد و باید کاملا براساس نیازها و خواسته های فردی شما ساخته شود.

استفاده از رنگ های مختلف اما باعث می شود بولت شما زیباتر و جذاب تر دیده شده بتوانید برنامه های خود را بهتر پیش ببرید.

چگونه یک بولت ژورنال جذاب تر داشته باشیم

همان طور که گفته شد سه نکته اساسی می تواند بولت ژورنال شما را جذاب تر کند:«استفاده از ایده های خلاقانه، استفاده از طرح های مختلف و به کارگیری رنگ های گوناگون» شما را به این هدف می رساند.

به طور کلی برای داشتن یک بولت ژورنال خوب باید از موادی چون «مداد رنگی ها، ماژیک هایلایتر ۴ رنگ پاستلی، ماژیک هایلایتر استابیلو، ماژیک براش دو سر تومبو، ماژیک هایلایتر شش رنگ پاستلی کوچک، روان نویش ژله ای سفید ساکورا، روان نویس نوک نمدی استدلر، روان نویس ژله ای متالیک یونی بال و روان نویس ژله ای مون لایت ساکور» به بهترین نحو استفاده کنید.

البته گیره های کاغذی قدیمی و فانتزی و برچسب ها نیز می توانید استفاده نمایید.

برچست ها در دو نوع برجسب های تزئینی و برچست های مخصوص بولت ژورنال یافت می شود.

البته به جای برجست ها می توانید عکس یا طرحی را که دوست دارید را پرینت گرفته و در بولت بچسپانید.

نوارچسب های رنگی هم می تواند به تزئین بولت شما کمک شایانی انجام دهد. روان نویس های رنگی یا نوک نمدی می تواند در طراحی و نوشتن تیترها مورد استفاده قرار گیرد.  

به جای آبرنگ سعی کنید از ماژیک های رنگی در نقاشی هایتان استفاده نمایید. مواظب باشید که ماژیک هایتان رنگ پس ندهد.

بولت ژورنال هرچه جذاب تر و با استفاده از طرح و رنگ های مختلف ساخته شود در طول شبانه روز شما را بیشتر به دیدن خود تشویق می کند.

ابزارهای مناسب برای طراحی بولت ژورنال
ابزارهای مناسب برای طراحی بولت ژورنال


از دفتر های بی خط استفاده نکنید

استفاده از دفترچه های بی خط مانند دفترهای نقاشی برای ساخت بولت ژورنال توصیه نمی شود چون زمان زیادی را باید صرف خط کشی و طراحی صرف کنید.

از سویی هم هدف بولت ژورنال کمک به مدیریت بهتر زمان است و اگر قرار باشد کلی وقت صرف خط کشی و طراحی دفترچه های سفید شود با اصل هدف بولت در تضاد است.

به جای دفتر سفید از دفترچه های خط داری یا همان سالنامه ها استفاده نمایید.

تازه اگر از دفتر شطرنجی که در بازار موجود است استفاده کنید که خیلی بهتر است چون استفاده از این دفترها کار نوشتن و طراحی در بولت ژورنال را راحت تر می کند. در این دفترها خطوط راهنما برای طراحی بهتر وجود دارد.

استفاده از دفترهای نقطه ای به شدت توصیه می شود چون این دفترها خطوط راهنما دارد و به شما در کشیدن خطوط مستقیم و صاف کمک می کند.

دفترهای نقطه ای در مقایسه با دفترهای شطرنجی حتی بهتر است چون شلوغی کمتری دارد و باعث خستگی چشم و ذهن شما نمی شود.

 از دفترهای صحافی فلزی استفاده کنید

نکته دیگری که در انتخاب دفتر برای بولت ژورنال باید به آن توجه داشته باشید نوع صحافی دفتر است.

دفترهایی با صحافی منگنه ای مثل دفترچه های شصت و صد برگی که برای نوشتن مشق مورد استفاده قرار می گیرد برای بولت خیلی مناسب نیست.

صحافی دوختی هم مانند صحافی منگنه ای استحکام خوبی دارند و تعداد صفحات بیشتری در دفترچه جای می گیرد اما باز هم گزینه خوب برای بولت نیست.  

بهترین صحافی برای بولت ژورنال دفترچه هایی با صحافی فلزی ست. در این دفترها یم مفتول فلزی مارپیچ از بین صفحات رد شده و کاغذها را در کنار هم نگه داشته است.

شما می توانید به راحتی کاغذها را ۳۶۰ درجه بچرخانید.

بهترین گزینه برای درست کردن بولت ژورنال همین دفترچه هاست البته مواظب باشد که دفتر جلد سفت و محکم داشته باشد.

البته اگر می خواهید که برای رفع اشکالات وضعیت بهتری داشته باشید یا در صورت کم آوردن کاغذ بتوانید کاغذ اضافه کنید، از یک کلاسور کوچک با کاغذهای نقطه ای در آن برای ساخت بولت بهره ببرید.