ابراز نگرانی حقوقدانان استرالیایی از وضعیت افغان های متقاضی پناهندگی

  • انتشار: ۱۷ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 123802

سازمان‌های حقوقی و حقوق بشری استرالیا در جلسه استماع مجلس سنای این کشور در خصوص وضعیت اسفبار افغان‌هایی که همچنان در انتظار پناهندگی از افغانستان هستند، ابراز نگرانی کردند .

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری “اس بی اس نیوز” استرالیا، یک تحقیق مجلس سنای استرالیا حاکی است که یتیمان و بیوه‌های افغان از جمله افرادی هستند که همچنان با داشتن روادید موقتی استرالیا، در افغانستان پنهان شده و در انتظار خروج از کشور به مقصد استرالیا هستند.

در جلسه استماع مجلس سنای استرالیا که گروه تحقیق آن در حال بررسی ماموریت نظامیان این کشور در افغانستان و حوادث روزهای نهایی هنگام خروج نیروهای خارجی از کشور است.

“تیم واتکین” مدیر شورای توسعه بین المللی استرالیا، خواستار اقدام بیشتر کشورش در این زمینه شد. معاون سازمان “نجات کودکان” نیز گفت که حداقل ۱۰۰ میلیون دالر اعتبار مالی مورد نیاز است و تاکید کرد که دولت استرالیا باید نجات کودکان افغانستان را در اولویت قرار دهد.

مدیر یک موسسه خیریه غیرانتفاعی استرالیایی نیز در این خصوص گفت: “بسیاری از شهروندان افغان که خواستار پناهندگی و انتقال به استرالیا هستند به علت ارتباط با ارتش و سفارت استرالیا در آن کشور همچنان در معرض خطر قرار دارند. ما خواهان نجات این افراد که در داخل افعانستان پنهان شده اند، هستیم.”

براساس این گزارش، این موسسه خیریه که برای خروج بیش از ۱۰۰ نفر از یتیمان، بیوه‌ها و کارکنان (سابق) سفارت استرالیا در کابل تلاش می کند تاکنون تنها ۱۷ نفر از این افراد را به محل امن منتقل کرده است.

برآورد شده است که از زمان سقوط کابل در اواسط ماه اوت، بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای رفتن به استرالیا درخواست روادید کردند. این درحالی است که آینده صدها شهروند افغانستانی نیز که تاکنون روادید موقتی استرالیا را در دست دارند هنوز نامشخص است زیرا اعتبار این روادیدها در پایان ماه جاری منقضی خواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟