ابراز تاسف ایالات متحده به دلیل کشتن 33 غیر نظامی در کندز در نوامبر سال گذشته

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16986

تحقیقات ارتش ایالات متحده امریکا تایید کرده است که در یک حمله علیه طالبان در ولایت کندز در ماه نوامبر سال گذشته، ۳۳ فرد ملکی کشته شدند. فرمانده نیروهای امریکایی تاسف عمیق خود را ابراز داشته است.

ارتش ایالات متحده امریکا روز پنج شنبه با نشر یک اعلامیه خبری پذیرفت که در شلیک‌های نیروهای امریکایی برای دفاع از خود در برابر طالبان در کندز، ده‌ها فرد ملکی کشته و زخمی شده اند.

در این حمله که در قریه بز ولایت کندز صورت گرفت، ۲۷ فرد ملکی دیگر زخمی شدند. ارتش ایالات متحده امریکا گفته است زمانی درخواست حمله هوایی صورت گرفت که نیروهای امریکایی و افغان در برابر طالبانی که از خانه‌های مردم ملکی شلیک می‌کردند، مجبور به دفاع از خود شدند.

جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفت: «بی‌توجه به شرایط وقوع این حادثه، از کشته شدن افراد بی‌گناه عمیقاَ متاسفم.»

در این اعلامیه ارتش ایالات متحده امریکا آمده است، عملیات برای گرفتاری آن فرماندهان طالبان راه اندازی شده بود که مسئول خشونت‌های ماه اکتوبر سال پار در کندز بودند. در ماه اکتوبر سال گذشته طالبان بخش‌هایی از شهر کندز را تصرف کردند.

کشته شدن این افراد ملکی انتقادهای زیادی را برانگیخت و سازمان ملل و برخی سازمان‌های بشردوستانه دیگر نیز آن را محکوم کردند.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه ملل متحد در افغانستان گفته است: «کشته شدن افراد ملکی غیرقابل قبول است و تلاش‌ها برای تامین صلح و ثبات در افغانستان را تضعیف می‌کند.»

در اعلامیه نیروهای امریکایی آمده است که این افراد ملکی به دلیل این که طالبان از خانه‌های آن‌ها به عنوان سنگر استفاده می‌کردند، کشته و زخمی شده اند. این اعلامیه می رساند که علاوه بر آن، تسلیحات طالبان نیز هدف قرار گرفتند که «باعث ویرانی چندین خانه ملکی شد و ممکن است به قتل افراد ملکی نیز منجر شده باشد.»

بخشی از این اعلامیه می گوید، به نظر می رسد که مردان، زنان و کودکان در همان خانه هایی بودند که طالبان از آنجا آتش می کشودند. به بیان این گزارش، در نتیجه این درگیری دو نیروی امریکایی و سه کوماندوی افغان نیز کشته شده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟