ائتلاف نجات افغانستان در نشستی در ترکیه بر بازگشت هر چه عاجل دوستم تاکید کردند

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 44336

سران ائتلاف نجات افغانستان در آنکارا پایتخت ترکیه با هم در مورد وضعیت فعلی کشور بحث و تبادل نظر کردند. در این نشست سران این ائتلاف بر برگشت هر عاجل تر جنرال دوستم به کشور تاکید کردند.

در این جلسه که عصر روز گذشته در شهر آنکارا پایتخت ترکیه برگزار شده بود، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور، محمد محقق معاون دوم رئیس اجرایی و عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان حضور داشتن و در مورد بحث و فیصله هایی داشتند.

سران ائتلاف نجات افغانستان بروی موضوعات زیر بحث و فیصله کردند:

1- برگشت هرچه عاجل معاون اول رياست جمهورى، به كشور با توجه به ماده ٢٨ قانون أساسي افغانستان و استفاده از نقش ايشان در امر صلح و مذاكره با طالبان؛

2- برگزاري انتخابات شفاف مطابق طرح احزاب و جريان هاي سياسي كشور كه طَي يك فرمان تقنيني توسط رئيس جمهور اجرائى گردد؛

3-  قبولى طرح صلح و آشتي ملي ارائه شده از جانب احزاب سياسي مبني بر ايجاد مذاكرات بين الافغاني با اشتراك، نماينده گان ائتلاف نجات افغانستان، حكومت وحدت ملي، احزاب سياسي، تحريك طالبان و شخصيت هاي ملي كشور مطابق منافع مردم افغانستان؛

4-  تعيين مقر مذاكرات در داخل كشور و يا در يك كشور بيطرف

این ائتلاف بیشتر از یک سال قبل در حالی در ترکیه شکل گرفت که هنوز جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور نتوانسته است به کشور بازگردد.

جنرال دوستم حدود یک و نیم سال قبل و بعد از اینکه گفته شد وی یکی از رقبای سیاسی خود را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است، به نوعی به ترکیه تبعید شد. هر چند در ابتدا گفته می شد که وی برای درمان به ترکیه رفته است، اما در مواردی اجازه فرود هواپیمای حامل وی در میدان هوایی بلخ داده نشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟