ائتلاف بزرگ ملی بزودی در کابل اعلان موجودیت می کند

  • انتشار: ۱۵ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 40863

در نشستی که در ترکیه با حضور تعدادی از شخصیت های سیاسی مخالفت اشرف غنی رئیس جمهور، بروی ایجاد یک ائتلاف شکل گرفته بود، توافق شده است تا به زودی یک ائتلاف بزرگ ملی در کابل اعلان موجودیت کند.

تعدادی از شخصیت های سیاسی مخالف اشرف غنی در نشستی در آنکارا پایتخت ترکیه از ایجاد یک ائتلاف بزرگ ملی خبر دادند. این ائتلاف با حضور افرادی مانند عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور، انور الحق احدی، محمد ناطقی، همایون همایون، لالی حمیدزی، ظاهر قدیر و تعدادی دیگر برگزار شده بود.

عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت در صفحه فیسبوک خود نوشته است، “در نشست انکارا، بحث روى ايجاد ائتلاف بزرگ ملى افغانستان نهايى شد و عنقريب این ایتلاف در كابل پايتخت كشور رسما اعلان مى‌گردد.”

آقای نور نوشته است در این ایتلاف بزرگان از شوراهاى لوی قندهار، لوی پكتيا، لوی مشرقي در محوريت احزاب سياسي و قدرتمند افغانستان (جمعيت اسلامي افغانستان، جنبش ملي اسلامي افغانستان، حزب وحدت مردم افغانستان) بشمول شوراها و نهادهای‌كه قبلا عضويت «شوراي عالي نجات افغانستان» را حاصل كرده بودند، حضور خواهند داشت.

در ادامه آمده است، اين ايتلاف در تقويت نظام و اصلاح حكومت کار کرده و‌همچنان نقش اساسي و عمده را در انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها، پارلمان و رياست جمهوري ايفا خواهد كرد. اين ايتلاف تلاش می‌كند تا انتخابات شفاف، عادلانه و به دور از تقلب برگزار شود. هدف ديگر ايتلاف حمايت از پروسه صلح، تامين ثبات در كشور و بقیه موارد مهم با درنظرگرفتن منافع ملی خواهد بود.

اوایل سال گذشته میلادی، ائتلاف نجات افغانستان از سوی جنرال دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان، محمد محقق، رهبر حزب اسلامی وحدت مردم افغانستان و صلاح‌الدین ربانی رئیس حزب جمعیت، به شکل اپوزسیون حکومت ایجاد شد. اما بعد از گذشت بیش از یک سال هنوز از کارکردهای این ائتلاف خبری نیست.

جنرال عبدالرشید دوستم بیش از یک سال است که نتوانسته از ترکیه به کشور بازگردد، آقای دوستم که به هدف تداوی به ترکیه رفته بود، هنوز موفق نشده است که وارد افغانستان شود. گفته می شود وی به دلیل آزار جنسی احمد ایشچی به نوعی در تبعید به سر می برد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟