آیا کسی شیوع کرونا را پیش بینی کرده بود؟

  • انتشار: ۷ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 81929
ویروس کرونا

آیا کسی شیوع کرونا را پیش بینی کرده بود؟ بله، چندین نفر پیش بینی کرده بودند که شماری از آنها افراد معتبر و سرشناسی هستند. به این آدمهای معتبر و سرشناس بر می گردیم ولی قبل از آن بد نیست نگاهی کنیم به سه، چهار پیشگوی دیگر که این روزها درباره آنها زیاد می شنویم:

اول یک رمان که در سال ۱۹۸۱ نوشته شده، بنام “چشمهای تاریکی” The Eyes of Darkness. این رمان نوشته “دین کونتز” Dean Koontz است. یک نویسنده آمریکایی که حالا ۷۴ ساله است و همچنان می‌نویسد. قصه از آنجا شروع می شود که نیمه‌های شب مادری به نام تینا Tina پسر دوازده ساله‌اش را در صندلی جلو یک ماشین غریبه می‌بیند، پسری بنام دنی Danny که اتفاقا یک سال قبل مرده است…

در بخشی از داستان حرف از یک دانشمند چینی بنام “لی چن” Li Chen به میان می‌آید که به آمریکا پناهنده شده. او از یک سلاح بیولوژیک مرگبار بنام “ووهان ۴۰۰” پرده بر می‌دارد که در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین تولید شده و می‌تواند یک شهر و یا حتی یک کشور را نابود کند. در نگاه اول شباهت‌ها با وضعیتی که کرونا ایجاد کرده زیاد است، خصوصا اینکه نام “ووهان” برده شده، جایی که محل آغاز ویروس کرونای جدید شناخته می‌شود. ولی بعدا در مطابقت این بخش از داستان، با وضعیت فعلی چند مشکل اساسی پیش می آید.

در سال ۱۹۸۱ وقتی رمان برای اولین بار چاپ شد، نام این – به اصطلاح- سلاح بیولوژیک، در نسخه اول “گورکی ۴۰۰” بوده نه ووهان ۴۰۰ (بر اساس گزارشی که CNN در این باره نوشته). یک نام روسی و شاید تحت تاثیر فضای جنگ سرد در آن دوران. بعدا در نسخه‌ای در سال ۱۹۸۹ به “ووهان ۴۰۰” تغییر کرده. گذشته از این، سلاحی که در این رمان شرح داده شده “همه افراد مبتلا را ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت از پای درمی آورد”. می دانیم کسانی که به دلیل کرونای جدید جان می‌دهند، حدود ۳ تا ۴ درصد جمعیت مبتلایان هستند نه همه آنها. ضمنا برای اینکه ویروس عمل کند، روزها و گاهی هفته‌ها زمان نیاز است. در نتیجه “ووهان ۴۰۰” با ویژگیهای کرونای جدید چندان مطابقت ندارد. خود نویسنده، رمان تازه‌ای منتشر کرده که قرار است هفته بعد به بازار بیاید. دهها و بلکه صدها نفر از “دین کونتز” خواسته‌اند که در این باره صحبت کند. احتمال دارد روز رونمایی کتاب، مجبور شود درباره “ووهان ۴۰۰” توضیح دهد. ولی قبل از آن بعید است، چون احتمالا همین ابهام، در فروش بیشتر کتاب جدیدش بی تاثیر نخواهد بود.

“دین کونتز” ادعای پیشگویی ندارد ولی “سیلویا براون” Sylvia Browne نویسنده دیگری که نامش این روزها سرزبانهاست، ادعای پیشگویی داشت و در کتابی در سال ۲۰۰۸ از یک بیماری همه گیر و از پایان جهان سخن گفت. او در کتابش تحت عنوان “روزهای آخر، پیش بینی ها و پیشگویی های آخرالزمان” نوشت:
“در سال ۲۰۲۰ یک بیماری شبیه ذات‌الریه همه جهان را فرا می‌گیرد. این بیماری دستگاه تنفسی را مختل می‌کند و مجرای ششها را از کار می اندازد. داروهای شناخته شده اثری بر این بیماری ندارند…”
یکی از کسانی که این پیشگویی را بازنشر کردند، کیم کارداشیان Kim Kardashian است، چهره مشهور دنیای مد و رسانه، با بیشتر از ۶۴ میلیون دنبال کننده در توییتر.

قبل از اینکه به ارزیابی پیشگویی “سیلویا براون” بپردازیم بد نیست اشاره کنم که “بیل گیتس” Bill Gates یکی از ثروتمندترین مردان جهان هم چند بار درباره همه گیری یک بیماری جهانی هشدار داده و از وقوع آن حرف زده است.
ولی “سیلویا براون” چطور توانسته اینطور پیشگویی کند؟

سید جمال الدین موسوی
گوینده تلویزیون فارسی بی بی سی

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟