آیا پاکستان به تنهایی عامل جنگ افغانستان است؟

  • انتشار: ۲۰ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25580

وی این اظهارات را در پاسخ به اظهارات اعزاز چودری سفیر پاکستان در آمریکا در نشستی که تحت عنوان ” راهبرد جدید آمریکا از نظر منطقه ” در واشنگتن برگزار شد، ایراد کرد. اعزاز چودری در این نشست گفته بود که ملا عمر هیچوقت در پاکستان مستقر نبود و حالا ادعاها در مورد موجودیت لانه های تروریست ها در پاکستان دیگر کهنه شده است اما زلمی خلیل زاد سفیر پاکستان را به چالش کشید و گفت که شواهد و اسناد کافی در مورد لانه ها و مراکز مصون تروریست ها در پاکستان وجود دارد. منیش تیواری یک وزیر سابق دولت هند و همچنین اشلی تیلیس یکی از کارشناسان آمریکایی که در این نشست حضور داشتند ضمن تأیید اظهارات زلمی خلیل زاد گفتند که اکنون نیز مراکز تروریست ها در پاکستان است و به گفته آنان شماری از حلقات دولتی این کشور از آنها حمایت می کنند اما سفیر پاکستان در آمریکا ضمن رد این ادعا گفت ” شما در مورد گذشته صحبت می کنید اگر گذشته را فراموش نکنیم نمی توانیم مشکلات را حل کنیم. ” وی ادعا کرد که حکومت افغانستان مشکلات داخلی خود را به گردن پاکستان می اندازد وی افزود که شبکه حقانی و طالبان دوستان پاکستان نیستند اما زلمی خلیل زاد در پاسخ گفت که تمامی رهبران طالبان در پاکستان اند. شوراهای پیشاور و کویته در این کشور فعالیت آشکار می کنند و این یک حقیقت است که هیچکس نمی تواند از آن چشم پوشی کند.

 

به گفته خلیل زاد طالبان در پاکستان آموزش دیده اند و از آنجا تغذیه مالی و تسلیحاتی می شوند و سپس برای جنگ به افغانستان اعزام می شوند. خلیل زاد که یک آمریکایی افغان نژاد است ادعاهای سفیر پاکستان در افغانستان را رد کرد و تصریح کرد که حکومتش در مورد حضور طالبان در پاکستان شواهد کافی دارد. وی با اشاره به حضور اسامه بن لادن رهبر القاعده در پاکستان گفت که قبلا گفته می شد که او هیچوقت از افغانستان خارج نشده است در حالیکه دیده شد در پاکستان از پا درآمد. لازم به ذکر است که در مورد حمایت پاکستان از طالبان دولت فعلی و گذشته افغانستان نیز بارها تصریح کرده اند که علت اصلی دوام جنگ افغانستان پاکستان است با این توفیر که رئیس جمهور فعلی افغانستان تنها پاکستان را به ادامه جنگ در کشورش متهم می کند ولی رئیس جمهور سابق (حامد کرزای) بدون هیچ واهمه ای می گفت که کلید پایان جنگ افغانستان در وهله ی نخست در دستان آمریکا و سپس در دستان پاکستان است.

 

اکنون با توجه با اظهارات زلمی خلیل زاد سفیر سابق آمریکا در افغانستان این پرسش مطرح است که اگر آمریکا شواهد کافی در مورد موجودیت مراکز تروریست ها در پاکستان دارد پس چرا طی شانزده سال گذشته هیچ اقدامی نکرده است؟ که همین سیاست دوگانه آمریکا باعث شد که تروریسم در افغانستان نسبت به گذشته تشدید شود. اگر این اسناد را امریکا در مورد کشور دیگر در منطقه که در ضدیت با سیاست های آمریکا می باشد، می داشت تا کنون چه اقدامات نظامی علیه این کشور نکرده بود. پس مشخص است که پاکستان به تنهایی نمیتواند عامل ادامه جنگ در افغانستان باشد چنانچه خیلی از کارشناسان و شخصیت های مسئول در افغانستان از جمله حاجی ظاهر قدیر معاون اول مجلس ملی این کشور و غلام جیلانی زواک رئیس دفتر مطالعات استراتژیک افغانستان و رئیس شبکه تلویزیونی کابل تایمز بر این باورند و تصریح می کنند که عامل اصلی جنگ افغانستان آمریکا است بگفته آنان ایجاد گروهک تروریستی داعش در افغانستان نیز امریکایی است و جنگجویان این گروهک توسط هواپیماهای نیروهای خارجی در افغانستان جابجا می شوند و چرخبال ها در پایگاه های داعش فرود می آیند و کمکهای نظامی و لوژیستیکی به آنان می رسانند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟