آیا هوای گرم باعث عصبانیت انسان می شود؟!

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 65082

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند آب و هوای گرم می‌تواند سبب احساس خشم، عصبانیت، تمایل به خشونت و درگیری با دیگران شود.

کارشناسان پولندی با پژوهش برروی داوطلبان دریافتند میزان ترشح هورمون استرس در بدن انسان مشهور به کورتیزول در زمستان با آب و هوای سرد، کمتر از فصل‌های گرم سال است.

با افزایش میزان ترشح هورمون کورتیزول در هوای گرم، تحریک پذیری و بروز خشونت و عصبانیت در افراد افزایش می‌یابد.

افسردگی تابستانی یکی از اختلال‌های شایع در فصل‌های گرم سال است که می‌تواند سبب اختلال‌های روانی در افراد از  جمله تمایل به خودکشی، قتل، جرم و جنایت، بزه و اعمال خلاف قانون و حتی پرخاشگری با دیگران شود.

تیم دانشگاه پوزنان (Poznan University of Medical Sciences) در پولند میزان کورتیزول خون افراد را در فصل‌های مختلف سال بررسی و اندازه گیری کرده اند و دریافته اند میزان ترشح این هورمون در فصل تابستان و آب و هوای گرم بیش از سایر فصول است.

ترشح هورمون کورتیزول همیشه بد نیست و میزان استاندارد وجود آن در بدن برای تنظیم میزان شکر، نمک و مایعات موجود در رگ‌های خونی ضروری است.

اما افزایش بیش از اندازه این هورمون برای بدن مضر است و می‌تواند سبب مشکل‌هایی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش میزان هورمون تستوسترون و سایر واکنش‌های متابولیکی شود که در نهایت سبب ایجاد سیستم عصبی سمپاتیک می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟