آیا عربستان به فکر خروج از بن‌بست یمن است؟

  • انتشار: ۲۷ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 104590

مطالعات نشان می دهد که ریاض پیشنهاد سازمان ملل برای آتش‌بس با نیروهای انصارالله را به شرط موافقت این گروه با ایجاد منطقه‌ای حائل در طول مرزهای یمن با عربستان و خارج کردن همه نیروهایش از این منطقه خواهد پذیرفت، در مقابل، سعودی‌ها محاصره هوایی، زمینی و دریایی یمن را که از ۵ سال پیش تاکنون ادامه داشته است، برمی‌چینند.

در حالی که هیچ‌کدام از طرفین، برگزاری این مذاکرات را رسما تایید نکرده‌اند، پیشنهاد عربستان برای توقف درگیری‌ها نشانگر تحول سیاسی حائز اهمیت‌تر در صحنه جنگ یمن است.

عربستان مدت‌هاست خواهان عقب‌نشینی از جنگ یمن است اما برای اینکه انصارالله را در موضع ضعف قرار داده و برگه‌‌های برنده‌ خود را افزایش دهد به این جنگ ادامه داده است. شرایط کنونی ریاض را وادار به بازاندیشی در استراتژی خود و تلاش برای برون‌رفت از مخمصه یمن در سریع‌ترین زمان ممکن با دریافت تضمین‌های امنیتی کافی کرده است.

به نظر می رسد چرایی این تغییر رویکرد ریاض را دو عامل زیر تعیین می‌ کند:

۱️. تغییر راهبرد سعودی:
جنگ عربستان علیه یمن به دلیل نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر، وجهه ریاض را نزد مجامع بین‌المللی خدشه‌دار کرده و در این میان استراتژی عربستان در عملیات نظامی گسترده برای واداشتن انصارالله به مذاکرات ناکام مانده است.

۲️.استقرار دولت جدید آمریکا:
در شرایطی که عربستان با چالش بزرگی در یکپارچه‌سازی متحدان یمنی خود برای مقابله با انصارالله مواجه است، ریاض بعد از انتخاب «جو بایدن» با چالش دیگری دست و پنجه نرم خواهد کرد. زیرا بایدن یکی از منتقدان شدید عملیات نظامی عربستان در یمن به شمار می‌رود.

در این میان به نظر می‌رسد سعودی‌ها از بیم تنش در روابط خود با دولت آینده آمریکا و از سویی امید به بهبود روابط با ایران در آینده به میزان قابل توجهی از نگرانی‌های امنیتی خود در قبال چالش‌های پیش رو پس از رفع محاصره یمن چشم پوشی خواهد کرد.

دکتر عبداللطیف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟