آیا طالبان به نقطه صفر نزدیک می‌شوند؟!

  • انتشار: ۱۱ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 135525

وبسایت روزنامه ۸ صبح به نقل از شبکه خبری نیوز ۱۸ خبر داده که طالبان در حال بررسی برکناری ملاهبه الله اخند زاده از رهبری این گروه هستند.

اکنون کاملا روشن است که طالبان، به شدت دچار چند دستگی هستند و اختلافات عمیق میان رهبران این گروه، گاه آنها را تا سرحد برخوردهای نظامی نیز پیش برده است.

برخی از اهل خبره، استفاده از عنوان خلیفه را که برای سراج الدین حقانی استفاده میشود، تلاش یک جناح طالبان برای در اختیار گرفتن زمام رهبری این گروه و انتقال قدرت از امیرالمومنین به خلیفه تلقی می کردند.

این در حالیست که مرگ ملاهبه الله، از سالها پیش بر سر زبان ها بود و تلاش این گروه برای پنهان کردن چهره رهبر شان در یکسال و نیم گذشته، این شائبه را هم‌چنان جدی نگاه داشت.

با توجه به اینکه برکنار کردن فردی در قد و قامت ملاهبه الله از رهبری طالبان، بر انسجام سازمانی این گروه تاثیر منفی خواهد گذاشت و ممکن است به فروپاشی این گروه بینجامد، بعید است که در شرایط عادی، رهبران طالبان به سمت چنین تصمیم سختی بروند مگر اینکه بپذیریم چنین شخصیتی وجود خارجی ندارد و بخشی از طالبان که نگران خارج شدن کنترل رهبری این گروه از تیم خودشان هستند، با طرح موضوع تغییر رهبری، قصد دارند تا فردی با وجود عینی و خارجی و قابل عرضه به مردم را -از جنس امیرالمومنین- در این جایگاه قرار دهند.

با توجه به جایگاه ملا هبهالله در میان طالبان که تا حدی کاریزماتیک نیز هست، خلیفه تا این زمان ، توان عرض اندام در برابر او را نداشته است، اما معلوم نیست که خلیفه، توان تحمل زیر دستی امیرالمومنین دیگری را هم داشته باشد.

با این حساب، اگر خبری که رسانه ها منتشر کرده اند درست باشد و در روزهای آینده موضوع تغییر رهبری در طالبان به صورت جدی مطرح شود، بیش از آنکه دلیل این تغییر مربوط به برنامه های مدیریتی این گروه باشد، مربوط به جنگ داخلی قدرت میان جناح های مختلف طالبان است.

جنگ قدرتی که می‌تواند سرآغاز فروپاشی طالبان از درون و تبدیل شدن کشور به جزیره های متعدد قدرت و آغاز فاز جدیدی از درگیری ها و نزاع ها در منطقه نیز باشد.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟