آیا دولت بایدن، نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه خارج می کند؟

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 104715

به نظر می رسد دولت بایدن در خروج آمریکا از آسیای غربی عجله نمی کند. به نظر استراتژیست های پنتاگون، این کشور می‌بایست پیش از ترک منطقه، اهرم‌های بازدارندگی در برابر ایران را تقویت کند تا غیاب آمریکا به تقویت ایران منجر نشود.

پنتاگون هم چنین براین باور است که ضرورت مقابله با توسعه‌طلبی‌های روسیه و چین نباید سبب خروج کامل از خاورمیانه و رهاسازی متحدان و منافع آمریکا در این منطقه شود، از نظر سیاست گذاران امنیتی در واشنگتن،حضور نظامی آمریکا باید منعطف و متناسب با تغییر شرایط باشد.

طبق برآوردهای استراتژیک، ناوهای هواپیمابر و بمب‌افکن‌ها فاقد قدرت بازدارندگی در برابر دکترین دفاعی ایران هستند. بنابراین راهبرد نظامی آمریکا می تواند حضور «نیروهای محدود ولی مؤثر در حمله قاطع» باشد که بتوانند در موقع لزوم به حملات ایران پاسخ دهند. حضور زیردریایی‌ها نیز به دلیل اینکه خارج از دامنه حملات موشکی ایران است، تا حدودی کاربردی است.

براین اساس، آمریکا نمی خواهد با خروج کامل نظامی، اعتبار سیاست خارجی خود را نزد متحدانش خدشه‌دار کند. تقویت تسلیحاتی متحدان، تشکیل ائتلاف نظامی میان آن‌ها و ارتقای تسلیحاتی نیروها و پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس، گزینه‌ای برای افزایش بازدارندگی در برابر ایران، همزمان با تمرکز بر چین و روسیه است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد برخلاف برخی تحلیل‌ها، اولویت مقابله با چین و سپس روسیه قرار نیست به خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از خلیج فارس و غرب آسیا در کوتاه‌مدت بینجامد. دولت بایدن گرچه احتمالاً میزان نیروهای نظامی در عراق و افغانستان را کاهش می دهد، ولی به احتمال بسیار، بر تقویت بازدارندگی متحدان آمریکا به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس در برابر ایران تأکید خواهد داشت و پروژه «صلح اعراب و اسرائیل» را نیز در این راستا تقویت خواهد کرد.

دکتر عبداللطیف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟