آیا دعا نویسی حرمت شرعی دارد؟

  • انتشار: ۲۷ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 100497

در ارتباط با دعا و دعا نویسی گاهی اوقات افرادی را می بینید که به نوعی خرافات دچار شده و شب و روز خود را با دعا نویسان سپری می کنند.

این افراد چنان دچار خرافات و سحر و جادو شده اند که گاهی اوقات یادشان می رود خدایی هم هست.

آیا دعا نویسی حرمت شرعی دارد؟
آیا دعا نویسی حرمت شرعی دارد؟

در مقابل اما انسان هایی را می بینید که به جای دست به دامن دعا نویس شدن به اصل قضیه که همان دعا به درگاه خداوند است متوسل می شوند و در بسیاری موارد نتیجه هم می گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا دعا نویسی حرمت و جایگاه شرعی دارد یا خیر با ما در خواندن این مطلب همراه شوید:

دعا نویسان، شیادانی که مشکلات مردم را دو برابر می کنند

ناگفته پیداست که اگر دعا نویس می توانست مشکل مردم را حل کند، دیگر نیازی به دکتر و روانشناس و از همه مهمتر دعا و راز و نیاز با خدا برای حل مشکلات نبود.

دعا نویس اگر حلال مشکلات بود در قدم اول مشکلات خود را حل می کرد.

با مراجعه به متون دینی و عقل سلیم می توان گفت که دعا نویس شیادی بیش نیست که نه تنها نمی تواند  مشکل مردم را حل کند که بر مشکلات آنان می افزاید.

کسانی که مدعی اند با نوشتن دعا بر روی اجسامی چون کلید و قفل و کاسه یا بر روی کاغذ می توانند گرهی از گره های کور زندگی شما را باز کنند به هیچ وجه قابل باور نیستند و از لحاظ شرعی هم مشکل دارند.

این دعا نویسان در بسیاری موارد با استفاده از طلسم های شیطانی اجنه و شیاطین را وارد زندگی مردم می کنند.

آیا دعا نویسی حرمت شرعی دارد؟
آیا دعا نویسی حرمت شرعی دارد؟

به جای دعا نویس به خدا رجوع کنید

انسان آن زمان که درمانده و بیچاره می شود بهتر است که روبه درگاه خداوند آورد و دعا کند. خواندن دعاهایی که از معصومین(علیهم السلام) و علمای دینی به ما رسیده اند مانند مفاتیح الجنان یا نمازهای پرفضیلت می توانند مشکلات ما را حل کند.

دعا در اسلام

در دین مبین اسلام به دعا کردن توصیه زیاد شده است. در بسیاری از آیات شریفه قرآن از کلمه «رب» استفاده شده و این خود نشان دهنده مقام ربوبیت پروردگان متعال است.

این خداوند است که تمام امور در دست اوست و پرروش دهنده می باشد. پس انسان به جای دست به دامان دعا نویسان شدن بهتر است با حالت تضرع و زاری که از ویژگی های اهل بیت (علیهم السلام) هنگام دعا کردن می باشد، به درگاه خداوند روی آورد.

خداوند تضرع و زاری بندگان هنگام دعا کردن را دوست دارد. گریه و اشک و ناله هنگام زاری موجب قبولی آن می شود.

البته به یاد داشته باشید که دعا را در خفا بخوانید و در عبادت خداوند تعرض و تعدی نکنید. اسلام اصل دعا نویسی را تایید می کند.

در زمان اهل بیت(علیهم السلام) مسلمانان برای رفع گرفتاری ها و مشکلات خود به ائمه مراجعه کرده از ایشان طلب دعا می کردند و ائمه نیز به مسلمانان دعای خاص می دادند.

براساس اصول اسلامی اگر یک فرد مهذب و خود ساخته دعا بدهد مشکلی ندارد.

اگر بنده مطیع محض خداوند باشد خداوند نیز به او عنایت خاص دارد. در احادیث قدسی آورده شده که خداوند بزرگ فرموده است اگر بندگان خداوند را اطاعت کنند، خداوند آنها را مثل خود قرار می دهد.

اینکه زمین و آسمان گوش به فرمان حضرت محمد(ص) بود به خاطر عبودیت خالصانه آن حضرت بود.

آیا دعا نویسی حرمت شرعی دارد؟
آیا دعا نویسی حرمت شرعی دارد؟

دعا برای اهداف شوم برآورده نمی شود

در فلسفه دعا باید به این نکته توجه داشته باشید که دعا برای مقاصد ناصحیح صورت نگیرد. دعا کردن علیه یکدیگر از مصادیق اعتداء است.

دعا برای خواسته های خیر و مصالح امت اسلامی بدون شک اثرات مفید خود را خواهد داشت.

این نکته را باید بدانید که اهل دعا اهل فساد نیست. هنگام دعا کردن نباید حالتی طلبکارانه از خدا داشته باشید.

همین طور موقع دعا نباید ناامید از درگاه خداوند باشید. ناامیدی از درگاه خداوند گناه کبیره است.

حکم شرعی دعا نویس

همان طور که گفته شد اصل دعا نویسی در اسلام مورد تایید است و اگر یک بنده نیک خداوند که اطاعت محض از خداوند دارد برای کسی جهت رفع گرفتاری های روحی و روانی و مشکلات زندگی اش دعا بنویسد اثر می کند.

اما افراد شیادی که با سوء استفاده از جایگاه واقعی دعا نویسی دست به فریب مردم می زنند در شرع اسلام مورد مجازات قرار می گیرد.

بسیاری از مراجع عظام در مورد دعا نویسی فتاوای مشابهی دارند.

در فتاوای مراجع عظام تاکید شده اگر دعاهایی که قرار است نوشته شود از ائمه اطهار نقل یا روایت شده باشد، مشکلی ندارد و حتی پرداخت مبلغی بابت آن نیز اشکال ندارد.

در صورتیکه دعا مضامین حق داشته باشد مورد اشکال نیست. دعاهایی که از امام معصوم و حضرات معصومین (علیهم السلام) رسیده و در کتب معتبر موجود است مشکلی ندارد.

اما اگر فرد دعا نویسی را به عنوان یک شغل برای خود انتخاب کند و از این طریق بخواهد سوی به جیب بزند صحیح نیست و کتاب هایی که به آن استناد می کنند اعتباری ندارد.

دعا نویسی اگر یک شغل باشد شرعا جایز نیست و تمام مدعیان آن کسانی هستند که دروغگو و خطا کار می باشد. فال گیری جزء خرافات است و پول گیفتن به خاطر فال گیری جایز نیست.

  منابع نامشروع

مراجعه به بندگان صالح خدا یعنی کسانیکه به دلیل بندگی صحیح خداوند به درجه ای از معنویات رسیده اند که با پروردگار گره خورده اند برای گرفتن دعا مشکلی ندارد و در اسلام هم تایید شده است.

آیا دعا نویسی حرمت شرعی دارد؟
آیا دعا نویسی حرمت شرعی دارد؟

در مقابل اما مراجعه به فالگیرها و دعا نویسانی که به صورت مختلف از منابع غیرشرعی استفاده می کنند جایز نیست و باطل و حرام می باشد.

به هر صورت اینک که با جایگاه دعا و دعا نویسی در اسلام آشنا شدید می دانید که اصل دعا نویسی در اسلام تایید شده است.

یعنی کسانیکه به درجه ای از پاکی نفس رسیده اند که با خدا رابطه نزدیک دارند چون از منابع معتبر و مشروع استفاده می کنند می توانند به مردم دعا بدهند اما فال گیرها با منابع متعدد و غیر مشروعشان هرگز مورد تایید اسلام نیست.

اما دعا نویسی به شیوه رایج کنونی که توسط شیادان و کلاهبرداران انجام می شود جایز نیست.