آیا داعش جنگ را از سوریه و عراق به افغانستان می‌کشاند؟

  • انتشار: ۱۱ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 28056

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان، گفته است که امسال شمار تجهیزات و جنگجویان خارجی در صفوف شورشیان در افغانستان افزایش یافته است. آقای وزیری همچنان گفته است که تندروان خارجی به خاطری که مجرب و جنگ آزموده اند، در صفوف مقدم می‌جنگند.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام امنیتی که نامی از وی نبرده است، گزارش داده است که در حال حاضر شمار جنگجویان خارجی که در صفوف طالبان و داعش در افغانستان می‎جنگند، حدود ۷۰۰۰ نفر است که بیشتر آنان شهروندان پاکستان، ازبیکستان و تاجیکستان می باشند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، چند هفته پیش گفت که شمار جنگجویان خارجی که در صفوف داعش در آن کشور می‌رزمند در دو سال گذشته به ۱۱ هزار نفر افزایش یافته است.

حضور جنگجویان خارجی در صفوف شورشیان مخالف دولت در افغانستان تازه نیست، اما بر اساس گزارش رویترز، با شکست فاحش داعش در عراق و فشار فزاینده بر این گروه در سوریه، اکنون شمار بیشتر تندروان عرب، میدان جنگ را در سوریه ترک کرده و از طریق ایران به افغانستان می‌آیند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که بر اساس اسنادی که از ادارۀ امنیت ملی افغانستان به دست این خبرگزاری رسیده است، مقام‌های امنیتی افغان به این باور اند که تندروان داعش در ۹ ولایت، از ننگرهار و کنر در شرق گرفته تا بدخشان، جوزجان و فاریاب در شمال و غور در مرکز افغانستان حضور دارند.

جمعه گل همت، قوماندان امنیۀ کنر، به خبرگزاری رویترز گفته است که شورشیان داعش در عملیات اخیر متحمل تلفات شدید شده اند. او همچنان گفته است که جنگجویان خارجی داعش تنها از پاکستان نبوده، بلکه گروه‌های کوچک از چندین کشور در صفوف داعش در افغانستان بسیج شده اند.

نظامیان امریکایی و سربازان افغان از ماه ها به اینسو درگیری جنگ بر ضد شورشیان داعش به ویژه در ولایت‌های شرقی افغانستان استند. به باور مقام‌های افغان، بیشتر جنگجویان خارجی داعش در ولایت ننگرهار مستقر اند.

این در حالی است که رئیس جمهور غنی گفته است که سال روان خورشیدی سال نابودی داعش در افغانستان است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟