آیا تنفس برای آمریکایی ها سخت تر خواهد شد؟

  • انتشار: ۱۵ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 73221
سفارت آمریکا در بغداد

ترور سردار سلیمانی اسطوره مقاومت و شجاعت جبهه ضد داعش با واکنش های جهانی همراه بود. سلیمانی، طراح و مجری عملیات های محور مقاومت علیه گروه های تکفیری در منطقه بود. او در عین زمان نماد امنیت ملی ایران به شمار می رفت که توانسته بود جغرافیای مقاومت را از جلگه هند تا باب المندب و از دریای مدیترانه تا خزر گسترش دهد.

سپهبد سلیمانی همزمان با دگردیسی های ژیوپلتیک در غرب آسیا به عنوان قهرمان جنگ علیه داعش قدعلم کرد و استراتژی مقاومت فعال را علیه داعش و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آن، طرح بندی و سازماندهی کرد.
اکنون که این چهره سناریو نویس و استراتژیست، ازمیان رفته است، غرب آسیا با چه وضعیت روبرو خواهد شد؟ آیا محور مقاومت پاسخ کوبنده و پر قدرت به آمریکا و متحدان منطقه ای آن در آینده خواهد داد و تنفس را برای آمریکایی ها سخت خواهد کرد؟

به نظر می رسد ترور فرمانده سلیمانی هزینه های سنگین را بر نیروهای آمریکایی و منافع این کشور در غرب آسیا تحمیل خواهد کرد. حداقل هزینه این است که به احتمال قوی، پارلمان عراق طرح اخراج آمریکا از این کشور را در دستور کار خود قرار دهد و به این ترتیب با حمایت دولت از این طرح، زمینه خروج همه جانبه آمریکا از عراق رقم بخورد.

در جغرافیای مقاومت نیز به تدریج خطای راهبردی آمریکا آشکار خواهد شد؛ زیرا چیره شدن بر ایمان وعقیده با ابزار تسلیحات پیشرفته، نسخه ای است که در جنگ افغانستان در برابر اتحاد جماهیر شوروی بطلان آن روشن شده است؛ عقیده و اندیشه هرگز نمی میرد بلکه هر روز باز تولید و بازتعریف می گردد. با توجه به همین رویکرد و کارکرد است که می بینیم اندیشکده های آمریکایی ترامپ را از جنگ مستقیم با جمهوری اسلامی ایران برحذر می دارند و حتا هشدار می دهند که در صورت باخت کاخ سفید در جنگ با ایران، احتمال فروپاشی آمریکا همانند شوروی سابق دور از ذهن نخواهد بود.

منطق این نظریه این است که در صورت وقوع جنگ، اولا جغرافیای جنگ فراتر از ایران و بسیار گسترده، طولانی، پرهزینه و پر تلفات خواهد بود و ثانیا جنگ های نا متقارن، فشارهای اقتصادی فراوان و سنگین را بر دولت آمریکا تحمیل و در پی خواهد آورد. در عین حال با توجه به قدرت ایدیولوژیکی و تکنولوژیکی ایران، اتوریته منطقه ای و اقتدار هژمونیک ایالات متحده در نظام بین الملل شالوده شکنی خواهد شد. به این ترتیب افول هژمونی آمریکا محقق می گردد. این در حالی است که هژمونی رو به تزاید روسیه و مشق هژمون گرایی چین در سطح جهانی می تواند روند نزول وسیر افول آمریکا را تسریع بخشد.

نویسنده: دکتر عبدالطیف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟