آپنه خواب را جدی بگیرید!

  • انتشار: ۴ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 101445

هنگامی که از خواب صبحت به میان می آید، معمولاً خواب های شبانه مد نظر است. در این میان به طور معمول به ساعات خواب و این که خواب، با چه کیفیتی انجام شود توجهی نداریم.

یک خواب مناسب و مفید در طول شب باید کاملا عمیق باشد و بدون بیدار شدن ‌های پی در پی انجام شود.

آپنه خواب
آپنه خواب

دلایل زیادی هستند که می‌توانند خواب شما را در شب مختل کنند و باعث شوند که در طول روز احساس سستی و بی‌حالی کنید. سندروم پای بی قرار، دندان قروچه و بعضی دیگر از اختلالات خواب، در این دسته قرار می گیرند.

اما یکی از اختلالات مهمی که می‌تواند خطرناک باشد و حتی در برخی موارد می تواند منجر به مرگ شود، آپنه‌ خواب یا وقفه‌ ی تنفس در خواب است.

آپنه‌ های مختلف

آپنه های خواب در انواع مختلفی می تواند رخ دهد که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

آپنه‌ خوابِ انسداد

نوعی معمول در آپنه است و در زمانی اتفاق می افتد که عضلات گلوی فرد شل می ‌شوند.

آپنه‌ خواب مرکزی

از دیگر موارد آپنه خواب، نوع مرکزی آن است و هنگامی رخ می دهد که مغز فرکانس های واضحی به عضلات کنترل‌کننده‌ ی نفس نفرستد.

آپنه‌ خواب مختلط

این شکل از آپنه، آپنه نیازمند درمان هم گفته می شود. و هنگامی رخ می دهد که فرد هم به آپنه‌ خواب انسدادی و هم نوع مرکزی مبتلا باشد.

نشانه های آپنه

علائم آپنه در دو نوع انسدادی و مرکزی، وجه اشتراک زیادی دارند و در برخی موارد تشخیص این دو از یکدیگر کمی مشکل است.

آپنه خواب
آپنه خواب

خرو پف، آن هم از نوع بلندش از نشانه های رایج آپنه ‌های خواب انسدادی و مرکزی است و در نوع انسدادی معمولاً بیشتر دیده می شود. قطع شدن تنفس در خواب در صورتی که دیگران متوجه آن شوند نیز از دیگر علائم آپنه می باشد.

از دیگر نشانه های آپنه پریدن ناگهانی از خواب است، پریدنی که با تنگی نفس همراه است و در حقیقت بیشتر به نشانه های آپنه مرکزی شباهت دارد. گلو درد و سردرد های صبحگاهی هم از همین عارضه ناشی می شوند.

بی خوابی های شبانه و همچنین خواب زدگی یعنی خواب آلوده بودن در طول روز نیز می تواند برخی نشانه های آپنه باشد.

مشکلات توجه و تحریک پذیری هم از دیگر علائم این اختلال خواب است.

در صورتی که خودتان یا هر کدام از اعضای خانواده تان با علائمی از علامت های زیر مواجه شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید:

خروپف با صدای بلند که بیدار شدن دیگران را در پی دارد.

تنگی نفس در حین خواب، که به فرد احساس خفگی یا نفس‌نفس زدن  می دهد که در نهاید منجر به بیدرای از خواب می شود.

تنفس های تکه تکه در هنگام خواب.

احساس خواب آلودگی در طول روز.

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که خروپف را یک علامتی جدی درنظر نمی‌گیرند، هر چند تمام کسانی که به آپنه مبتلا هستند خروپف نمی کنند، اما اگر شما جزء کسانی هستید که با صدای بلند خروپف می‌کنند مخصوصا اگر خروپف تان قطع و وصلی است به پزشک مراجعه کنید.

دلایل آپنه انسدادی

این نوع از آپنه همان طور که گفته شد هنگامی رخ می دهد که ماهیچه‌ های پشت گلوی فرد شل می‌شوند. این عضلات دیواره‌های جانبی گلو و زبان حمایت می‌کنند.

زمانی که این عضلات شل می‌ شوند، راه هوایی در زمان تنفس  تقریبا بسته می ‌شود که سبب می شود اکسیژن خون کاهش پیدا کند.

مغز به سرعت این وضعیت را درک میک ند و موجب می شود شما برای مدت کوتاهی ازخواب بیدار شوید و تا مجرای تنفس را باز کنید، این حالت بسیار کوتاه است و ممکن است هنگام بیدار شدن در خاطرتان نماند.

آپنه خواب
آپنه خواب

دلایل آپنه مرکزی

این نوع نسبت به نوع انسدادی، کمتر رخ می دهد و همان طور که گفته شد زمانی اتفاق می افتد که مغز شما نتواند سیگنال ‌ها را به عضلات تنفسی بفرستد.

این یعنی این که شما برای مدت کوتاهی هیچ تلاشی برای نفس کشیدن نمی‌کنید. در این حالت یا با تنگی نفس از خواب بیدار می شوید یا برای به ‌خواب رفتن و در خواب ماندن تلاش زیادی نیاز دارید.

عوارض آپنه

آپنه‌ یا قطعی تنفس در خواب ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. اما دلایلی وجود دارند که احتمال ابتلا به آپنه را بیشتر می‌ کنند.

به عنوان مثال افراد چاق چیزی در حدود ۴ برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی، در معرض این خطر قرار دارند.

سایز دور گردن هم در این ماجرا نقش مهمی دارد. افرادی که گردن‌های کلفت‌تری دارند، ممکن است دارای راه های هوایی باریک‌ تری باشند.

باریک بودن راه هوایی مخصوصا در کودکان می تواند باعث بروز آپنه خواب شود. در برخی افراد این ویژگی به صورت ارثی است.

ابتلا به آپنه‌ خواب در مردان بیشتر از زنان است. با این حال خطر ابتلا به آپنه‌ خواب در زنان دارای اضافه وزن و در دوران یائسگی بیشتر می شود.

افراد سن بالا، نیز بیشتر در معرض این اختلال قرار می گیرند.

از دیگر دلایل می تواند سابقه خانوادگی را نام برد. یک یا چند نفر از اعضای خانواده ای مبتلا به آپنه خواب باشند، احتمال درگیر شدن بقیه افراد خانواده نیز وجود دارد.

یکی از دیگر دلایل بروز آپنه استفاده از داروهای آرام بخش و الکل است، به این دلیل که باعث شل شدن ماهیچه های گلو می شوند.

از دیگر دلایل بروز آپنه سیگار کشیدن است احتمال اینکه یک فرد سیگاری به آپنه انسدادی مبتلا شود سه برابر از کسانی است که سیگار نکشیده اند.

گرفتگی بینی هم می تواند از دلایل بروز این اختلال خواب باشد. شما اگر در نفس کشیدن از بینی تان دچار مشکل هستید، احتمال ابتلای شما به آپنه‌ خواب انسدادی بیشتر می شود.

ریسک های آپنه مرکزی

همان طور که اشاره شد سن بالا یکی از دلایل این آپنه می باشند، افرادی که به سن میانسالی و سالمندی میرسند بیشتر در معرض خطر دچار شدن به آپنه‌ مرکزی قرار دارند.

سکته‌ی مغزی از دیگر دلایل به وجود آمدن آپنه مرکزی می باشد. کسانی سکته‌ی مغزی را تجربه کرده اند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به آپنه‌ خواب مرکزی یا آپنه‌ خواب مختلط قرار دارند.