آنفولانزای مرغی را باید جدی گرفت!

  • انتشار: ۲۶ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 37115

اخیرا گزارش شده است که آنفولانزای مرغی در بعضی از ولایت های کشور مشاهده شده است، این مریضی واگیردار که احتمال انتقال به انسان را نیز دارد، را باید جدی گرفت.

احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان «H5N6» به انسان بسیار ناچیز است، اما همچنان لازم است که مردم از تماس و شکار پرندگان وحشی خودداری کنند و این موضوع را جدی بگیرند.

پزشکان بعد از شیوع این بیماری در بعضی از کشورها می گویند؛ احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان «H5N6» به انسان بسیار ناچیز است، اما همچنان لازم است که مردم از تماس و شکار پرندگان وحشی خودداری کنند و این موضوع را جدی بگیرند.

گفته می شود تا کنون فقط ۱۸ مورد از ابتلا به این بیماری در دنیا گزارش شده و همه این موارد نیز در کشور چین اتفاق افتاده است. این ویروس توانایی انتقال به انسان را دارد، اما تا امروز این بیماری به جز چین در هیچ کشور دیگری مشاهده نشده است.

اما یکی از مسایلی که باعث می‌شود به نگرانی‌های مردمی در مورد آنفلوآنزا دامن زده شود، اشتباهی مرسوم در یکی دانستن، آنفلوآنزاهای فصلی و آنفلوآنزاهای نوع پرندگان یا H5N6 است.

آنفلوآنزای فصلی یا H3N2 نوع دیگری از آنفلوآنزای که دانستن درباره این بیماری هم خالی از لطف نیست. چرا که براساس گزارشی که ساینتیفیک امریکن این هفته منتشر کرد، آنفلوآنزای فصلی یا H3N2 در بسیاری از کشورهای جهان تسری پیدا کرده است و براساس گزارش این پایگاه، شیوع سویه جدید H3N2 از آنفلوانزا، زمستان امسال را به فصل سختی از نظر ابتلا به آنفلوانزا تبدیل کرده و متأسفانه هنوز زمان زیادی به پایان آن باقی‌مانده است.

مسئولان بهداشتی در سراسر جهان می‌گویند که میزان گسترش و شدت این بیماری تا هفته‌های بعد هم به همین نحو ادامه پیدا خواهد کرد و با توجه به آمارهای فعلی، اپیدمی امسال بدترین مورد ابتلا به این بیماری از سال ۲۰۰۹ است (۱۳۸۸) که آنفلوانزای خوکی همه‌گیر شد.

امسال صدمین سالگرد همه‌گیری آنفلوانزای سال ۱۹۱۸ (۱۲۹۶-۱۲۹۷) است. در آن همه‌گیری، حدود 500 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شدند و چیزی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند. این تعداد، برابر با ۵ درصد از جمعیت انسان‌های زمین در آن زمان بود.

نکته‌ای که در آن همه‌گیری جلب‌توجه می‌کرد، این بود که برخلاف همیشه که کودکان و سالمندان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری بودند، نوجوانان و جوانان بسیاری به کام مرگ کشیده شدند. به همین دلیل، برخی این شیوع را بزرگ‌ترین همه‌گیری تاریخ دانسته‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟