آنسوی پیامِ همدردیِ پاپ فرانسیس

  • انتشار: ۲۴ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 112799

حضرت پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان با صدور بیانیه‌ای ضمن تقبیح کشتار دانش‌آموزانِ روزه‌دار در مکتب سیّد الشهدای کابل، با خانواده‌های قربانیان حادثه ابراز همدردی کرد. این اظهار محکومیّت و همدردی، موجی از تحسین و سپاسگزاری را در میان بخشی از مسلمانانِ خوش‌باور برانگیخت و پدر فرانسیس را چهرۀ بشردوست و ضد خشونت خواندند.

در حالی که پیامِ رهبر کاتولیک‌ها نه به قصد تسکین آلام بازماندگانِ فاجعه؛ بلکه دقیقاً به قصد طعنه زدن به اسلام و مسلمانان صادر شده بود. پاپ نه تنها از کشتار انسان‌های بی‌گناه، متأسف و محزون نیست؛ بلکه در باطن خوشحال هم هست که بی‌دفاع‌ترین افرادِ مسلمان (دانش‌آموزانِ دختر) به دست افراد دیگری از خود مسلمانان کشته می‌شوند. وی این رویدادِ غم‌انگیز و دلشکن که احساساتِ مسلمانان و بشریت را تکان داده است، فرصت و ابزاری می‌یابد برای طعنه و کنایه زدن به اسلام و مسلمانان و القای این پیام ضمنی که اسلام دین خشونت است و مسیحیت آیین صلح و بشر دوستی.

اما از کم‌شانسی پاپ، سه روز بعد از حملۀ خونبار کابل، رویدادِ پرتلفات‌تری در جغرافیای دیگرِ جهان اتفاق افتاد! در حملات هوایی و موشکی اسرائیل بر مناطق مسکونی غزّه تا کنون بیش از ۱۱۵ غیرنظامی (به شمول ۲۸ کودک و ۱۵ زن) جان باخته‌اند و بیش از ۶۰۰ نفر مجروح شده‌اند. ولی اینبار هیچ صدایی از حلقوم پاپ فرانسیسِ بشردوست و ضد خشونت بیرون نیامد؛ نه محکومیّتِ جنایت و نه اظهار همدردی با قربانیان!

به راستی اگر حضرت پاپ «بشردوست» است و از کشتارِ انسان‌ها رنج می‌برد؛ آیا قربانیانِ غیرنظامی فلسطینی «بشر» و از حق حیات برخوردار نیستند؟ اگر او از «خشونت» و بی‌رحمی بیزار است، آیا کشتار زنان و کودکان فلسطینی توسط ارتش اسرائیل، خشونت و قساوت و جنایت نیست

چرا انفجار و کشتار مسلمانانِ روزه‌دار در کابل، از دید پاپ فرانسیس، جنایت و خشونت است؛ ولی کشتارِ مسلمانانِ روزه‌دار در غزّه، جنایت و قساوت نیست؟ چرا در آنجا اعتراض و فریاد و در اینجا سکوت و مماشات؟

علت و دلیلِ این دوگانگی و دو رنگی بسیار واضح است! در حادثه‌ای کابل، جانیان و خالقانِ آن فاجعۀ دلشکن، «مسلمان» یا مسلمان‌نما بودند و آن حقیقتِ تلخ (مسلمان بودن جانیان) این فرصت و امکان را در اختیار پاپ قرار داد تا با ابراز محکومیّت و همدردی، به اسلام و مسلمانان طعنه بزند و آنها را اهل خشونت و توحّش جلوه دهد؛ اما در رویدادِ خونبار غزّه، جانیان و قاتلان و خالقانِ فاجعه، یهودی و غیرمسلمان هستند و امکان طعنه‌ و کنایه زدن به اسلام و مسلمانان وجود ندارد! به همین دلیل، حضرتِ پاپِ بشردوست و خشونت‌ستیز در اینجا ساکت و آرام است! نه جنایت و کشتار را محکوم می‌کند و نه با قربانیانِ بی‌دفاع اظهار همدردی می‌نماید! فاعتبروا یا اولی الابصار!

مسیح ازرگانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟