آنتی اکسیدان چیست و در چه منابع غذایی وجود دارد؟

  • انتشار: ۴ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 84150

در این مطلب می خواهیم بدانیم که آنتی اکسیدان چیست و چه منابعی از خوراکی هایی که ما به در طول روز در رژیم غذایی مان از آنها استفاده می کنیم به صورت طبیعی حاوی این ماده هستند.

در بدن هر کدام از ما آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد وجود دارد که برخی از آنها توسط خود بدن ساخته می شوند و بقیه نیز از طریق رژیم غذایی وارد بدن مان می شوند.

این که آنتی اکسیدان چیست و در چه منابع غذایی وجود دارد موضوعی است که در این نوشته از کافه نبات مطالعه می کنید.

در ادامه خواهید خواند که آنتی اکسیدان چیست و دلیل اهمیت آن چیست و منابعی که غنی از این ماده هستند کدام غذاها و خوراکی ها می باشند.

در بدن انسان بعد از این که واکنش های سلولی انجام شد، رادیکال های آزاد تولید می شود؛ مثلا کبد، از آنها برای سم زدایی بدن استفاده می کند.

اما از همین رادیکال های آزاد در گلبول های سفید خون برای مقابله با باکتری ها، ویروس ها و سلول های آسیب دیده استفاده می شود.

مفهوم آنتی اکسیدان چیست

برای این که بتوانیم فواید آنتی اکسیدان ها را بهتر درک کنیم لازم است بدانیم آنتی اکسیدان چیست. آنتی اکسیدان به هر ماده ای که توانایی مهار کردن فرآیند اکسیداسیون را داشته باشد گفته می شود.

علی الخصوص موادی که برای جلوگیری از فاسد شدن منابع غذایی ذخیره شده اند و یا از بین بردن عواملی که به خودی خود باعث نابودی اکسیداسیون در بدن یک موجود زنده استفاده می شوند.

آنتی اکسیدان ها از بدن در مقابل تاثیرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

نتیجه کمبود آنتی اکسیدان چیست

زمانی که یک مولکول حاوی اکسیژن آزادانه در بدن حرکت می کند باعث به وجود آمدن نوعی آسیب اکسیداتیو می شود که در نهایت تشکیل رادیکال های آزاد را سبب می شود.

به دلایل مختلف از جمله تغذیه نامناسب، قرار گرفتن بدن در معرض سموم و یا هر عامل دیگری آنتی اکسیدان و رادیکال های آزاد در بدن به صورت نا متعادل قرار می گیرند و میزان آنتی اکسیدان ها در بدن کمتر از رادیکال های آزاد می شود.

در چنین وضعیتی بدن حالت نرمالی ندارد و سلول ها رو به پیری می روند و پیری زودرس در فرد اتفاق می افتد. همچنین سیستم ایمنی با افزایش فشار مواجه می شود و ژن های معیوب نیز فعال می شوند.

افزایش فست فود ها و زندگی به سبک غربی، استفاده بیش از اندازه از داروهای شیمیایی و قرار گرفتن در معرض آلاینده های محیطی و بسیاری موارد دیگر، همگی دلایلی و عواملی برای گسترش رادیکال های آزاد می باشد.

اگر می خواهید بدانید نام چند منبع اصلی آنتی اکسیدان چیست و هر کدام شامل کدام دسته از خوراکی ها و مواد غذایی می شوند تا پایان مقاله با ما باشید.

سه آنتی اکسیدان اصلی عبارتند از:

  • ویتامین ث
  • ویتامین ای
  • بتا کارون

منابع حاوی آنتی اکسیدان

شما می توانید با مصرف میوه های قرمز رنگ، میوه های صورتی، آبی، نارنجی و زرد این ماده با ارزش را وارد بدن تان کنید و از خواص آنها بهره مند شوید.

آنتی اکسیدان چیست
آنتی اکسیدان چیست

آنتی اکسیدان ها بیشتر در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. گاهی نیز با مصرف برخی مکمل ها شما می توانید آنتی اکسیدان های بیشتری را به بدن تان برسانید.

این ماده ارزشمند، می تواند بدن انسان را در مقابل ابتلا به بیماری های مختلف از جمله، انواع سرطان ها، سرماخوردگی ها و … محافظت کند.

کلم بروکلی، ذرت، فلفل سبز، کدو تنبل، هلو، طالبی، زردآلو، سبزیجات با برگ سبز، اسفناج، گوجه فرنگی، گریپ فروت، سیب زمینی شیرین، مارچوبه، هندوانه حاوی بتاکارین هستند.

همچنین خربزه، پرتغال، کیوی، کلم بروکسل، فلفل دلمه زرد، گوجه فرنگی، انبه، شلیل و برخی از مواد غذایی حاوی بتاکارین نیز دارای ویتامین ث هستند.

انبه، حبوبات، فلفل دلمه قرمز، دانه های آفتاب گردان و پاپایا نیز به همراه کلم بروکلی و کدو تنبل حاوی ویتامین ای و سرشار از آنتی اکسیدان می باشند.

ممکن است بخواهید بدانید دیگر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان چیست؛ این خوراکی ها عبارتند از، آلو، سیب، کشمش، توت فرنگی، توت سفید، شاه توت، انگور قرمز، جوانه یونجه، پیاز و بادمجان.

فقط ویتامین ها نیستند که حاوی آنتی اکسیدان می باشند. سایر آنتی اکسیدان ها در ادامه آمده است؛

از دیگر آنتی اکسیدان ها می توان روی را نام برد که در گوشت قرمز، حبوبات، آجیل، غذاهای دریایی، غلات سبوس دار، لبنیات و غلات غنی شده وجود دارد.

سلنیوم یکی دیگر از آنتی اکسیدان ها می باشد، آجیل، ماهی تن، غلات غنی شده، گوشت گاو و گوشت مرغ حاوی این ماده معدنی هستند.

دیگر فواید آنتی اکسیدان ها

حالا که تا حدودی دانستید آنتی اکسیدان چیست و چه فوایدی دارد، بهتر است که از همین الان مقادری معینی از آن را در رژیم غذایی تان جای دهید.

طبق تحقیقات انجام شده، برای اینکه دارای طول عمر باشید و بدن تان در سلامت به سر ببرد لازم است که مقادیر متعادلی از آنتی اکسیدان را دریافت نمایید.

  • روند پیری سلول های قلب و مغز، چشم ها، پوست و نسوج بدن را کاهش می دهد.
  • پوست شما را سالم تر و درخشان تر می کند و طراوت را به آن بر می گرداند.
  • از ابتلاء به انواع سرطان جلوگیری می کند.
  • سم زدایی بدن را افزایش می دهد.
  • باعث افزایش طول عمر شما می شود.
  • از بیماری های قلبی و سکته ها جلوگیری می کند.
  • مشکلات شناختی را در سنین بالا کاهش می دهد و از زوال عقل جلوگیری می کند.
  • باعث کاهش بروز مشکلات چشمی ( آب مروارید و بیماری ماکولا ) می شود.
  • برای جلوگیری از اکسیداسیون و خراب شدن مواد غذایی به آنها آنتی اکسیدان اضافه می کنند.

منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند سبزیجات، ادویه جات و انواع چای باعث می شوند که رادیکال های آزاد که خود عامل بروز انواع بیماری ها است کاهش پیدا کنند.

همچنین استفاده از آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی باعث مقابله با آسیب های ناشی از اشعه مضر خورشید می شود و به مبارزه با رفتارهای غذایی نامناسب در بدن می پردازد.

اگر سیگار می کشید، یا از مواد مخدر و داروی های شیمیایی استفاده می کنید، اگر از استرس زیاد رنج می برید و یا کارهای دیگری که سلامتی شما را به خطر می اندازد برای تان عادی شده است، نگویید آنتی اکسیدان چیست، داسته و ندانسته خود را به آنتی اکسیدان ها ببندید.