آموزش کوئیلینگ یا ملیله کاغذی

  • انتشار: ۱۲ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 104992

هنر کوئیلینگ یا به عبارت دیگر ملیله کاغذی هنری است در آن از یک مدل نوارهای کاغذی استفاده می شود که به صورت رول شده یا شکل داده شده هستند و به وسیله چسب به هم متصل گردیده اند.

کوئیلینگ یا ملیله کاغذی
کوئیلینگ یا ملیله کاغذی

از هنر زیبای کوئیلینگ برای خلق تابلوهای زیبا و همچنین تزئین کارت ها، جعبه ها، تخم مرغ، جواهرات و دیگر وسایل تزئینی استفاده میشود

از آنجا که کوئیلینگ هنری نامحدود است، شما می توانید با کمی خلاقیت آثار هنری بسیاری زیبایی را خلق کنید و در نتیجه ی این کار ایده پردازی و خلاقیت شما بعد از اتمام کار قبل برای شروع کارهای آینده بیشتر خواهد شد.

در این نوشته قصد داریم شما را با این هنر زیبا آشنا کنیم و در مورد آموزش آن هم مطالبی را بیان کنیم . اگر علاقه مند به این هنر هستید این مطلب برای شما نوشته شده است.

کوئیلینگ چیست؟

کوییلینگ در واقع دنیایی رنگارنگ از کاغذهای رنگی است که مانند مفتول‌ های نازک نقره و طلا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا یکی از خلاق‌ترین و زیباترین هنرها را به وجود بیاورند.

در حقیقت به نوارهای کاغذی که به وسیله انگشتان و با ابزار مخصوصی به نام قلم پیچ، رول می شوند، کویل (coil) گفته می‌شود. بعد از رول پیچ شدن این کاغذها به آنها ها شکل داده شده و با چسب، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

شکل های زیبایی از گل، برگ و سایر الگوها را می توان با این رول های رنگی زیبا درست کرد. البته بعضی از سایت‌ ها و نشریات ایرانی، هنر کوئیلینگ را به منبت کاغذی ترجمه کرده اند اما شاید از آنجایی که این هنر، شباهت زیادی به ملیله کاری که آن هم یکی از هنر های اصیل ایرانی است دارد، به نظر می‌رسد نام ملیله کاغذی ترجمه‌ی بهتری برای آن باشد.

کوئیلینگ یا ملیله کاغذی
کوئیلینگ یا ملیله کاغذی

به طور کلی اگر با زبانی ساده بخواهیم بگوییم کوئلینگ یا ملیله کاغذی چیست، می گوییم هنری است که در آن نوارهای کاغذی رنگارنگ و زیبا به شکل رول در می آیند؛ با انگشتانِ دست، شکل می‌گیرند؛ و در نهایت با چسب به هم متصل می شوند.

از این هنر زیبا و خلاقانه می‌توان برای خلق دست ‌سازه ‌های متنوعی استفاده کرد. کاردستی‌هایی مانند: زیور‌آلات، کارت پستال ‌ها، جاشمعی‌ های بسیار شکیل و زیبا و همچننی تزئین بسیاری کاردستی‌های دیگر.

ابزار کوئیلینگ

دو چیز برای کار با هنر کوییلینگ، لازم و ضروری است، یکی نوارهای کاغذی و دیگری چسب. که نوارهای کاغذی، معمولاً از جنس فابریانو و اشتنباخ هستند، و در مورد چسب هم شما می توانید از هر چسب مایع با کیفیتی استفاده کنید.

از دیگر وسایل مورد نیاز برای هنر کوئیلینگ می توان قلم پیچ، قلم سوزنی، قلم شکاف‌دار، چسب چوب بیرنگ، پنس‌های ظریف، شانه کوئیلینگ، انواع قیچی‌ها و تیغ‌های برش، تخته مخصوص کوئیلینگ یا شابلون.

همچنین علاوه بر آنچه نام بردیم، همان طور که قبلا گفتیم مهمترین وسیله مورد نیاز برای این کار، انواع مقواهای رنگی نازک که قابلیت پیچیده شدن بدون شکستگی را داشته باشند از جنس فابریانو، کانسون، اشتنباخ و … می‌باشد.

لازم به یادآوری است که در ابتدای رشد این هنر، هنرمند مجبور بود خود کاغذهای مورد نیاز را در اندازه های مختلف برش بزند ولی با گسترش این هنر موسسات و سازمان‌هایی نیز به وجود آمدند که نسبت به سهولت در کار هنرمندان اقدام به پخش کاغذهای برش خورده و آماده نمودند.

کوئیلینگ یا ملیله کاغذی
کوئیلینگ یا ملیله کاغذی

پیشینه هنر کوئیلینگ

تاریخچه و پیشینه کوئیلینگ به زمان رنسانس برمی‌گردد . آن زمان که راهبان و راهبه‌‌های فرانسوی و ایتالیایی با استفاده از ملیله هایی از جنس نوارهای باریک زر و … به تزیین جلد کتاب‌ها و وسایل مذهبی خود می‌پرداختند.

این هنر زیبای دستی در ایران از دوره سلجوقیان آغاز شد و در دوره‌ صفویه به اوج خود رسید و هنرمندان زیادی را در این عرصه پرورش داد.

از جمله شهرهای معروف در هنر زیبای ملیله می‌توان به زنجان و اصفهان اشاره نمود. هنر ملیله تلفیقی از حوصله و ظرافت در کار با زر و نقره است که به ساخت آثاری هنرمندانه منجر می‌شود.

امروزه کوئیلینگ در حال یک تجدید حیات و محبوبیتی دوباره است و نه تنها محدود به اقشار مرفه نیست بلکه در تمام کشورها نمونه‌ های برجسته‌ای از این هنر مردمی را می‌توان پیدا کرد.

این هنر به خاطر تکنیک ‌های آسانی که دارد و همچنین اجرا و هزینه‌های کم و به صرفه، در تهیه مواد به طور فزاینده‌ای رو به رشد است.

کوئیلینگ نیازمند آموزش خاصی نیست و افرادی که به این هنر علاقه مند هستند با کمی توجهی به کلیپ‌ ها و کتاب های آموزشی که در این خصوص وجود دارند می توانند به خوبی آن را فرا بگیرند.

این هنر گاهی می تواند به عنوان شغل و حرفه‌ای درآمد زا موثر است. از دیگر خوبی ها و مزایای این هنر این است که برای تمام گروه‌های سنی مناسب است و شاید هنری باشد که به افراد آرامش می دهد و زنگ تفریحی در میان شلوغی های نا تمام دنیا محسوب می شود.

یکی از شناخته شده‌ترین و مشهورترین هنرمندان در زمینه کوئیلینگ یا همان ملیله کاغذی، یک هنرمند روسی به نام Yuila Brodskaya است. این هنرمند برجسته توانسته است با استعداد و هوشی که دارد در این شغل و هنر به شهرت بین المللی برسد.

وی همیشه به دنبال جدیدترین روش ‌ها و فنون در به وجود آوردن آثار هنری خویش است و آثارش گویای نوع نگاه او به طرح‌ ها و رنگ ها می‌باشد.

یکی از معروفترین و جدیدترین آثار او که اخیرا به آن پرداخته است خلق پرتره کنهسالان با هنر زیبایی کوئلینگ است است.

کوئیلینگ یا ملیله کاغذی

آموزش کوئلینگ

همان طور که گفته شد این هنر به آموزش آنچنانی نیاز ندارد. برای شروع شما به یک قلم مخصوص نیاز دارید که سرش دو شاخه باشد.

همچنین می توانیداز سیخ یا خلال استفاده کنید. برای درست کردن قلم دوشاخه می‌توانید با قیچی یا کاتر سر سیخ یا خلال را از وسط نصف کنید.

به یک شابلون مخصوص ملیله کاغذی نیاز دارید تا بتوانید دایره‌ها را در اندازه‌های مناسب که در همان شابلون معرفی شده، درآورید.

در قسمت بعد برای ساخت ملیله‌های کاغذی استفاده از نوار‌های کاغذ یا مقوا‌های نازک با عرض هر نوار ۳ تا ۵ میلیمتر استفاده کنید.

اگر کاغذ مخصوص پیدا نکردید برای تهیه نوار‌های کاغذی کاغذ یا مقوای فابریانو رو به فاصله ۳ یا ۵ میلیمتر خط کشی کنید و با کاتر برش بزنید.

دقت کنید که طول نوار‌های کاغذی تان بستگی به آنچه می خواهید بسازید دارد. سپس آن‌ها را با مقدار کمی چسب آبکی به صفحه بچسبانید به طوری که ردی از چسب باقی نماند.