فوت و فن پنچرگیری ماشین/ چگونه ماشین خود را پنچرگیری کنیم؟

  • انتشار: ۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75967

اگر با پنچرگیری ماشین آشنا نیستید اصلا نگران نباشید. خیلی ها مثل شما بودند که هیچ اطلاعی از پنچرگیری ماشین نداشتند اما اکنون به صورت حرفه ای ماشین خود را پنچرگیری می کنند. مراجعه به تعمیرکار برای پنچرگیری ممکن است راه حل خوبی برای عبور از مشکل پنچری باشد اما از یک سو تعمیرکار همیشه و در همه جا در دسترس نیست و از سوی دیگر هزینه های انجام پنچری توسط تعمیرکار بالا است. پیشنهاد ما این است که با خواندن این مقاله پنچرگیری ماشین را فرا بگیرید و پولی که می خواهید بابت آن بپردازید را صرف خود و خانواده تان کنید.

پنچرگیری ماشین

پنچری اتفاق می افتد

فکر کنید همراه با خانواده در حال رانندگی به سوی شمال هستید و با پایین کشیدن شیشه ماشین از هوای خنک بیرون در حال لذت بردن هستید که به ناگهان ماشین شروع به لرزیدن می کند. صدای تلق تلق به گوش تان می خورد و کنترل کردن فرمان نیز برای تان فوق العاده سخت و دشوار می گردد.

متاسفانه همه اینها علائم و نشانه های پنچر شدن ماشین شما می باشد. پنچری همیشه اتفاق می افتد. در چنین شرایطی اگر به تعمیرکار دسترسی نداشته باشید و قادر هم نباشید که لاستیک ماشین خود را تعویض و پنچرگیری کنید، به طور قطع به دردسر افتاده اید. خصوصا اگر در مکان دور افتاده ای باشید و باتری گوشی موبایل شما هم خالی باشد.

از آنجایی که لاستیک اصطکاک زیادی با زمین دارد، شماری از عوارض زمین و یا اشیائی که بر زمین افتاده اند ممکن است هر لحظه موجب پنچری ماشین شما شوند. پنچرگیری ماشین کار بسیار ساده ای می باشد اما برای انجام آن می بایست اندکی وقت بگذارید و حوصله به خرج دهید.

برای مقابله با پنچری همیشه بهترین راه این است که یک لاستیک زاپاس در صندوق عقب خودروی خود به همراه داشته باشید و در زمان بروز این مشکل، به آسانی لاستیک سالم را با لاستیک پنچر تعوض کنید. اما اگر لاستیک زاپاس به همراه ندارید و یا به هر دلیلی قادر نیستید از لاستیک زاپاس خودروی خود استفاده نمایید، روش پنجرگیری که در ادامه آمده است را با دقت بخوانید.

قدم اول، حفظ آرامش و خونسردی

پنچر شدن لاستیک خودرو موضوع چندان عجیب و خیلی پیچیده ای نیست و احتمال دارد برای هر کسی و در هر جا و مکانی روی دهد. از خیابان های شلوغ مرکز شهر گرفته تا جاده های خاکی مناطق دور دست، همه جا ممکن است پنچری ماشین شما را زمین گیر کند. در این هنگام می بایست در قدم اول آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و فرمان را محکم با هر دو دستتان نگه دارید. سپس ماشین را با احتیاط فراوان در کنار خیابان و یا جاده و در محلی امن و ترجیحاً بدون هیچ گونه شیبی متوقف نمایید.

در چنین شرایطی اگر یک لاستیک زاپاس سالم به همراه داشته باشید می توانید خیلی راحت و در کمترین مدت ممکن، چرخ پنچر شده را تعویض نمایید، اما اگر به لاستیک زاپاس دسترسی ندارید، نگران نباشید زیرا با در اختیار داشتن تنها چند ابزار ساده قادر خواهید بود، به آسانی و در عرض چند دقیقه پنچرگیری ماشین را انجام دهید.

محل پنچری را پیدا کنید

پس از متوقف کردن خودرو در مکانی مناسب و ایمن می بایست ترمزدستی را کشیده و دنده را در وضعیت خلاف شیب قرار دهید. بدین صورت که دنده یک برای سربالایی و دنده عقب برای سرازیری استفاده می شود. برای رعایت بیشتر ایمنی خود و دیگران لازم است در زیر چرخ های جلو و عقب خودرو یک تکه سنگ یا آجر و یا هر چیز دیگری قرار داده شود تا از حرکت احتمالی ماشین جلوگیری گردد.

حال پنچرگیری ماشین شما با بازکردن چرخ آغاز می شود. دقت کنید پیش از استفاده از «جک بالابر» با کمک «آچار چرخ» پیچ های لاستیک پنچر شده را شل می نماییم. این کار برای این انجام می شود که اگر لاستیک بر روی هوا باشد، شل کردن پیچ های لاستیک بوسیله آچار چرخ موجب چرخیدن چرخ خواهد شد و باز کردن پیچ عمل غیر ممکن می گردد. پس از اینکه پیچ های لاستیک پنچر شده را شل نمودیم، با استفاده از یک جک بالابر دستی و یا هیدرولیکی اقدام به بالا بردن ماشین می کنیم.

حالا به آسانی می توان پیچ های شل شده لاستیک را باز کرد و چرخ را از زیر ماشین خارج نمود. سپس با بررسی کردن قسمت های مختلف لاستیک به صورت کاملا دقیق، علت پنچر شدن لاستیک را پیدا کرده و در صورت وجود میخ و یا هر شیء خارجی دیگر، آن را از لاستیک خارج می نماییم.

مراحل پنچرگیری ماشین

اکنون به سراغ جعبه ابزار پنچرگیری ماشین خود رفته و بوسیله سوهان، سوراخ ایجاد شده بر روی لاستیک را کاملا تمیز می نماییم.

سپس ماده پلاستیکی مخصوص پنچرگیری را با استفاده از یک ابزار تیزِ سوزن مانند، روی سوراخ ایجاد شده لاستیک قرار داده و محکم آن را فشار دهید تا وارد حفره گردد. البته توصیه می شود این ماده را آغشته به کمی چسب مایع نمایید تا آسان تر وارد سوراخ لاستیک شده و محکم شود. بعد از خشک شدن این ماده شما می توانید قسمت های اضافی آن که از لاستیک بیرون مانده است را با استفاده از یک تیغ، کاتر و یا چاقو جدا نمایید.

حال می بایست با کمک یک تلمبه بادی لاستیک را به اندازه کافی باد نمایید. اگر آب و صابون در دسترس تان دارید، شما می توانید آن ها را با یکدیگر مخلوط نموده و روی قسمت ترمیم شده لاستیک بریزید. اگر در این بخش از لاستیک حباب مشاهده نکردید، این بدین معناست که پنچرگیری را به درستی انجام داده اید و دیگر نیازی به تعمیرکار برای پنچری ماشین تان نخواهید داشت.

همچنین شما می توانید برای اطمینان بیشتر، قسمت ترمیم شده لاستیک را با مقدار اندکی چسب بپوشانید. در ادامه مجدداً چرخ را به خودرو متصل نموده و پیچ ها را بسته می کنیم. سپس ماشین را با کمک جک پایین آورده و هنگامی که لاستیک بر روی زمین قرار گرفت بوسیله آچار، پیچ های چرخ را تا جایی که ممکن است محکم نموده و با خیال راحت به مسیرتان ادامه دهید و از رانندگی لذت ببرید. شما پنچرگیری ماشین را فرا گرفته اید. همچنین می توانید در این مقاله با فوت و فن پنچرگیری موتور نیز آشنا شوید.