آموزش طراحی لباس در ۵ مرحله: از لوازم مورد نیاز تا فروش و کسب درآمد

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78135

آیا برای شما هم تا کنون پیش آمده که نیاز به آموزش طراحی لباس داشته باشید؟! باید گفت در عصر جدید طراحی لباس و مد یک حرفه جذاب است که طرفداران زیادی در تمام دنیا دارد. همچنین یک بیزنس بسیارمهم  بشمار می آید.

در این مقاله برای یادگیری و فهم آسان طراحی لباس، آموزش به ۵ مرحله اصلی تقسیم بندی می شود.

شناسایی وسایل مورد نیاز فنی و ذهنی 

در این مرحله یک طراح ابتدا باید با وسایل مورد نیازخود برای آنچه که در ذهن می پروراند با به تصویر کشیدن و نمایش دادن آن به دیگران، آشنایی پیدا کند. این وسایل ابزار های پایه و اصلی یک طراح هستند که از ابتدا و شروع کار تا انتهای کار همراه او هستند.

کاغذ مخصوص: کاغذ مخصوص طراحی معمولا کاغذ روغنی(پوستی) و یا کاغذ گراف که به رنگ کاهی سفید و یا زرد تیره می باشد.

مداد سیاه و رنگی: مدادها از پرکابردترین وسیله در طراحی می باشند. مداد سیاه از نوع HB  باشد و مداد رنگی باید نوک آن چرب ونرم و مغز مداد در وسط چوب قرار گرفته باشد.

ماژیک: از ماژیک ها برای مشخص کردن رنگ، بافت، حجم و سایر خصوصیات مانند سایه در طراحی استفاده می شوند.

پاکن و تراش: به دلیل اینکه از مداد رنگی چرب در رنگ آمیزی استفاده می شود و پاک کردن با پاکن معمولی هم کاری دشوار وهم اینکه لکه های بیشتری ایجاد می کند باید از پاکن های خمیری شکل در طراحی استفاده شود. برای تراشیدن هم بهتر است از کاتر بجای تراش استفاده شود.

در مورد وسایل ذهنی باید گفت ابتدا برای کشیدن طرح نیاز به مهارت های طراحی است دارید اما نیازی نیست که حتما یک طراح حرفه ای باشید. فقط  همین مقدار که اطلاعاتی در مورد به تصویر کشیدن طرح روی کاغذ داشته باشید برای شروع کار کافی است.

داشتن مهارت های دوخت و دوز نیز برای طراحی لازم است شما باید اصول اولیه دوخت و دوز و مراحل سرهم کردن یک لباس را بدانید تا بتوانید ایراد های طرح  را برطرف کرده و برای بهتر و جذاب تر شدن آن قدم بردارید. همچنین داشتن اطلاعات کافی در مورد مد و دیزاین لباس برای ارائه طرح های نوآورانه و جذاب می تواند شما را در این راه کمک فراوانی کند.

علاوه بر موارد گفته شده شما باید با نرم افزار های طراحی مانند فتوشاپ، ایلاستریتور، و ابزارهای دیجیتال طراحی مانند تبلت وکوم( برای افراد حرفه ای) نیز آشنایی داشته باشید.

آموزش طراحی لباس

ایده پردازی

در این مرحله باید آمادگی و توانایی لازم برای ارائه طرح و ایده نو و پرورش قدرت تخیل ودید را کسب کنیم. اصولا هرعاملی می تواند باعث فعال شدن قدرت خلاقیت ذهن طراح شود که در آن هیچ محدودیتی وجود ندارد. مانند مشاهده آثار هنری و یا انواع پارچه ها… همچنین می توان با در نظر گرفتن سلیقه های مختلف و ترکیبی از استایل ها و گرایش های متفاوت به ایده پردازی بپردازید.

توجه به نوع جنس پارچه برای طراحی لباس  نیز بسیار اهمیت دارد و همچنین رنگ و طرح پارچه برای نمایش دادن طرح نیز می تواند تاثیر بسیار زیاد داشته باشد. یک طراح باید با توجه به تجربه، به نیاز و سلیقه افراد  تصمیم بگیرد و طرح مورد نظرش را ارائه دهد.

ترسیم طرح لباس

ابتدا باید یک طرح کلی از بدن انسان کشیده شود تا طراح بداند لباسی که با رنگ و پارچه طراحی کرده است چطور روی بدن دیده می شود. برای بهتر دیده شدن طرح خطوط ترسیم شده را باید با خودکار پررنگ شود و نیز الگو را باید روی کاغذ دیگری دنبال کرد. پس از انتقال طرح روی کاغذ الگو که می تواند برای انتقال بهتر کپی شود تا به مشکل بر نخورید، با مداد شروع به کشیدن طرح لباس بکنید.

در ابتدا برای ترسیم می توان از قسمت هایی که یک طرح کلی ازمدل  مورد نظر را به ما می دهد، شروع کرد و به دنبال آن می توان جزئیات را کم کم به آن اضافه کرد. سپس میتوان طرح را با خودکار پررنگ کرد و پس از آن رنگ آمیزی را بوسیله مداد رنگی و یا ماژیک آغاز کنید. حالا که الگوی اولیه را دراختیار دارید می توانید با تکرار و تمرین مهارت های لازم را در خود تقویت کنید و رنگ آمیزی را با رنگ های مختلف امتحان کنید.

دوختن لباس

در این مرحله برای شروع کار دوختن ابتدا به یک مانکن نیاز دارید. این مانکن باید مطابق با استاندارد های بدن انسان از نظر شکل و اندازه باشد. سپس با استفاده از مداد طرح خود را روی یک کاغذ بکشید تا اگر نیاز به اصلاح دارد به راحتی انجام دهید.

پس از اتمام کشیدن طرح روی کاغذ، الگو را برش دهید. برش های الگو را روی پارچه ای ارزان قیمت قرار دهید و پارچه را ببرید و پس از آن برش های پارچه را روی مانکن بوسیله سوزن متصل کنید. طرح لباس را که با پارچه ارزان برش زده اید را بدوزید وآن را دوباره تن مانکن کنید. در این مرحله باید خوب لباس را بررسی کنید و ایراد ها را به خاطر بسپارید و هر نوع تغییری را که میخواهید انجام دهید را یادداشت کنید.

فروش لباس

برای فروش لباس طراحی شده باید ابتدا برای خود یک پورتفولیو بسازید. برا قرار دادن لباس در پورتفولیو احتیاج به عکس های خوب از لباس طراحی شده دارید. درمیان وب سایت های موجود جست و جو کنید و شبیه مدل طراحی شده خود را بیابید تا روش و تکنیک فروش را از آنها بیاموزید. اگر ایده ای نو و جذاب دارید و قادر به دوختن مدل طراحی شده خود نیستید، برخی وب سایت ها اگر مدل شما جذاب و مورد سلیقه مشتریانشان باشد را برای شما می دوزد.

اگر می خواهید مدل طراحی و دوخته شده را خودتان بفروشید لازم است که یک وب سایت برای فروش راه اندازی کنید و برای کارهای خود یک برند انتخاب کنید. در عصر ارتباطات جدید با شبکه های ارتباطی متنوع، اطلاعات زیادی امروزه در اختیار داریم با تبلیغ برند خود در شبکه های اجتماعی می توان به فروش بیشتر کمک کنید.