اتو زدن را حرفه ای بیاموزید/ چند نکته طلایی برای مهارت اتو زدن

  • انتشار: ۲۷ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78015

هر کاری ولو کوچک و بی اهمیت برای انجام دادن نیاز به مهارت و توجه دارد. به طور مثال شاید کلمه مهارت، در مورد کارهایی از قبیل اتو زدن کمی مضحک به نظر برسد.

اما همین کارِ از نظر بعضی بی اهمیت و دم دستی، نیاز به قلق ها و مهارت هایی دارد که اگر با آنها آشنا نباشید ممکن است در یک آن لباس نازنین تان را بسوزانید.

لباس هایی که اتو می خورند و یا ملحفه هایی که اتو زده کنار گذاشته می شوند، در زمان استفاده، احساس خوب و رضایت بخشی به شخص می دهند. این کار علاوه بر تاثیر ظاهری می تواند تاثیرات روانی هم روی افراد داشته باشد.

انواع اتو و اتوزدن

هنگامی که برای خرید اتو به بازار می روید با انواع و اقسام آن مواجه می شوید. اتوهایی که برای کارهای مختلف استفاده می شوند. اتوهای موجود در بازار عبارتند از:

  • اتو دستی
  • اتو پرسی
  • اتو بخار
  • اتو مخزن دار
  • اتو بخارگر

برخی از اتوها برای اتو زدن های حرفه ای و کارهایی که نیاز به اتوکشی منظم دارند مانند کار خیاطی استفاده می شوند. بعضی نیز برای لباس های معمولی.

اتو زدن با اتو دستی

برای اتو کشیدن لباس ها در خانه معمولا از اتوهای دستی استفاده می شود. این نوع از اتوها برای لباس های معمولی که ما در خانه استفاده می کنیم کفایت می کنند. اما برای برخی لباس ها از جمله لباس های مجلسی باید از انواع دیگر اتوها استفاده کرد.

اتو زدن

اتو پرسی

اتوهای پرسی از دیگر انواع اتو است که می توان به وسیله آن لباس هایی که با اتوهای معمولی سازگار نیستند را اتو زد. از اتو پرسی برای اتو زدن ملحفه ها و پارچه ها و انواع شلوار لی استفاده می شود.

برای اتو کشیدن با یک اتوی پرسی باید تجربه اندکی نیز داشته باشید. این نوع اتو با سرعت بیشتری نسبت به اتوهای دستی کار می کند اما به دلیل جای زیادی که اشغال می کند خیلی نمی توان در منزل از آن استفاده کرد.

اتو زدن با اتو بخار

اتوهای بخار در خانه و مصارف خانگی کاربرد بسیاری دارد. به سرعت می توان لباس ها را با آن اتو زد و کار با آن نیز خیلی ساده است.

با این اتو می توان انواع لباس ها و پارچه ها را اتو کشید. اتو زدن انواع لباس های مجلسی کار اتوی بخار است. شما به راحتی می توانید لباس مجلسی خود را از چوب لباسی آویزان کنید و به راحتی و سرعت اتو بزنید.

اتو بخار در مقابل اتوهای پرسی سرعت گرم شدن بالاتری دارند و قیمتشان هم مناسب تر است. اما توان این اتوها نسبت به نوع پرسی آن کمتر است.

اتوهای مخزن دار

این اتوها همان طور که از اسم شان پیداست دارای مخزن آب هستند. این مخزن ها باعث می شوند آب داخل آن بخار شده و امکان اتو زدن بهتر برای شما فراهم شود. مخزن این اتوها نسبت به اتوهای بخار بزرگتر است و آب آن با سرعت کمتری تبخیر می شود.

اتوهای بخارگر

این نوع اتوها مختص لباس ها، پرده ها و پارچه های گران قیمت هستند. شما می توانید از این اتو برای لباس هایی که به تن دارید نیز استفاده کنید. این اتو ها فقط یک بخش بخار ساز دارند و پذیرای لباس های حساس شما می باشند.

اتو زدن پیراهن مردانه

همان طور که گفتیم اتو زدن نیاز به مهارت دارد. هر لباسی با روشی متفاوت از لباس دیگر اتو می شود. برای اتو زدن پیراهن های مردانه که یکی از سخت ترین لباس ها برای اتو زدن هستند باید دقت بیشتری به کار بگیرید.

قبل از این که لباس را اتو بزنید باید به خوبی آن را شستشو دهید. زیرا اگر چرک روی یقه و یا آستین لباس باقی بماند ممکن است با اتو بسوزد و دیگر به راحتی تمیز نشود.

پیراهن های مردانه از آن دست لباس هایی هستند که اتو زدن آنها خیلی راحت نیست و باید با قلق ها و مهارت خاصی آن را اتو بزنید.

سعی کنید پیراهنی را که می خواهید اتو بزنید حتما مرطوب کنید. برای این کار می توانید از شاسی آب پاش اتو استفاده کنید. مرطوب کردن لباس قبل از اتو زدن باعث می شود شما به راحتی و با سرعت بیشتری کارتان را انجام دهید.

توصیه می شود برای اتو زدن یک پیراهن مردانه از یقه آن شروع کنید. یک یقه اتوکشیده و زیبا می تواند بهتر روی تن قرار بگیرد. بعد از اتوکشی یقه و پشت یقه به سراغ پشت پیراهن بروید.

دو طرف جلوی پیراهن را بعد از قسمت پشتی می توانید اتو بزنید و حتما دقت کنید اطراف دکمه ها به خوبی اتو بخورد زیرا معمولا این قسمت ها هنگام اتو کشی نادیده گرفته می شوند.

بعد از این مرحله به سراغ آستین ها بروید و از قسمت سر آستین ها شروع کنید. روی آستین اگر از قبل خط اتو دارد حتما از همان خط اتو استفاده کنید. زیرا دو خطه شدن آستین ظاهر شما را نا مناسب نشان می دهد.

چند فوت برای اتو زدن لباس

سعی کنید میز اتویی که استفاده می کنید یک میز ۹۰ سانتی باشد. در این حالت شما در یک وضعیت نرمال برای اتو زدن قرار می گیرید.

یک پیشنهاد دیگر برای اتو کشیدن راحت تر استفاده از فویل است. چسباندن فویل روی میز اتو باعث میشود در هنگام اتوکشی لباس شما به صورت دو طرفه اتو شود. این کار سرعت اتو زدن را بالا می برد.

برای اتوی لباس ها سعی کنید حتما ی پارچه نخی تمیز روی آن پهن کنید. از این کار برای جلوگیری از برق افتادن لباس هایتان می توانید استفاده کنید.

برای این که لباس شما کش نیاید آن را از راهش اتو بکشید.

گاهی ممکن است جای دکمه ها و یا دوخت های یک طرف لباس هنگام اتو کشیدن به طرف دیگر بیفتد. برای این کار می توانید یک تکه مقوا را بین لباس قرار دهید.

برای اتو کشیدن لباس های پشمی اول لباس تان را کمی نم بزنید بعد اتو را با حرارت کم روی لباس بکشید. لباس های مخملی را هم به هیچ عنوان اتو نکنید اگر چروکی روی آنها مشاهده کردید از بخار برای صاف کردن آن استفاده کنید.

لباس های مات را از داخل و لباس های براق را از بیرون اتو بزنید.