آمریکا و قوانین جنگ؛ افغانهای بیچاره

  • انتشار: ۱۳ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 76397

هیچ روزی نیست که خبر از کشته شدن مردم غیر نظامی، بشمول کودکان و زنان، در سراسر افعانستان، زیر بمباران های هواپیماهای امریکایی نرسد.

به زودی امریکا و نیروهای افغانی وابسته به آن شیوه کشتن وحشیانه دیگری دست خواهند زد، همان شیوه ایکه شوروی در افغانستان بکار میبرد : ماین های ضد افراد PERص.

در دهه ۱۹۸۰، زمانیکه علیه تجاوز شوروی مبارزه میکردم، دوستانم از داخل افغانستان نمونه های از این ماین ها را برایم فرستاده بودند. ماین های کوچکی بود برنگ سبز خاکستری بشکل پروانه که درزمین با سنگچل و توته های خاک فرق نمیشد. این ماین ها ضد انسانی برای کشتن نیست، برای زخم زدن و معلول کردن است.

در میتینگها و در مصاحبه های رسانه ای آنها را به نمایش میگذاشتم. روی افکار عامه تاثیر زیاد داشت. این ماین ها صدها هزار نفر بویژه کودکان را معلول ساخت.

در سال ۱۹۹۷ در کنفرانس اوتاوا استعمال این ماین ها ممنوع اعلام شد. امریکا این معاهده را امضا کرده و از سا ۱۹۹۱ به بعد فقط آنرا در سال ۲۰۰۲ اوایل جنگ با طالبان بکار برده. ولی بارک اوباما به استعمال آن پایان داد.. روز گذشته، مانند ده ها تصمیم دیگر دونالد ترامپ امضای امریکا را ازاین ممنوعیت پس گرفت.

از این به بعد نیروهای امریکایی میتوانند آنرا بکار ببرند. میگویند که تارخ گاهی بطور خنده آوری تکرار میشود. ۴۰ سال بعد از شوروی مردم مظلوم افغانستان بار دیگر قربانی ماین های ضد انسانی خواهند شد. اینبار توسط امریکا که بکاربرد آنرا توسط شروی در همین افغانستان ملامت میکرد.

کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟