آمریکا: در برابر موشک‌های مافوق صوت چین بی‌دفاع هستیم

  • انتشار: ۲۸ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 122830

به گفته یک دیپلمات ارشد آمریکایی، آمریکا نمی‌داند چطور در برابر پیشرفته‌ترین سیستم‌های موشکی روسیه و چین دفاع کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه واشنگتن اگزماینر، این گفته پس از آن مطرح می‌شود که طبق گزارشات، چین در سال جاری میلادی، یک موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد. دولت چین اما این گزارش را تکذیب کرده و ادعا کرده است که این پرتاب آزمایشی، یک فضاپیما بوده است.

رابرت وود، نماینده آمریکا در کنفرانس خلع سلاح (هسته‌ای) ژنو با ابراز نگرانی دیرینه نسبت به تکنولوژی مافوق صوت، گفت: ما نمی‌دانیم چطور در برابر این تکنولوژی دفاع کنیم؛ چین و روسیه هم نمی‌دانند.

این اعتراف در پی گزارشی مطرح می‌شود که طبق آن، چین در ماه اوت یک موشک مافوق صوت پرتاب کرد، موشکی که پیش از اصابت به هدف – البته با بیش از ۳۲ کیلومتر اختلاف – یک دور به گرد کره زمین چرخید.

وی گفت: ما شاهد آن بوده‌ایم که چین و روسیه در تلاش هستند تا این تکنولوژی را گسترش داده و آن را نظامی کنند، در نتیجه ما هم ناچار به واکنشی مشابه هستیم.

چین اما همچنان می‌گوید که این آزمایش، یک فضاپیما با قابلیت بازگشت به زمین بوده است.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در گفت‌وگویی خبری گفت: این یک آزمایش معمولی به منظور بررسی قابلیت استفاده مجدد فضاپیماها بود. کاهش هزینه استفاده از فضاپیماها و ارائه راهی مناسب و ارزان برای حمل و نقل دو طرفه بشر در استفاده صلح‌آمیز از فضا، بسیار مهم است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در واکنش به گزارش این آزمایش گفت: ما نگرانی خود را در خصوص توانایی‌های نظامی که چین در سر دارد، ابراز کرده‌ایم، توانایی‌هایی که فقط تنش را در منطقه افزایش می‌دهد.

توان موشکی جدید چین و عبور از پدافند موشکی آمریکا

گرچه گزارشات حاکی از آن است که چین دست به توسعه موشک‌هایی زده است که می‌توانند از سیستم دفاع موشکی آمریکا عبور کنند، اما بعضی تحلیلگران می‌گویند که این ابداعات اخیر، در توانایی چین برای حمله به آمریکا، افزایش چندانی نمی‌دهد.

جفری لوئیس از موسسه مطالعات بین‌الملل میدلبری در آمریکا، گفت: چین در حال حاضر هم ۱۰۰ موشک بالستیک هسته‌ای قاره پیما دارد که می‌توانند به خاک آمریکا برسند؛ ‌اما یک سیستم جدید برای گریز از سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا، ‌تنها در حالتی برای ما تهدید به حساب می‌آمد که، در وهله اول، ما نیاز به رهگیری این موشک‌ها داشتیم، اما قطعا نیاز به این کار نیست.

وود با اشاره به اینکه آمریکا تاکنون قصد ایجاد درگیری بر سر موشک‌های مافوق صوت را نداشته است گفت: ما (تا پیش از این) قصد دستیابی به این فناوری را نداشتیم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟