آمریکا حضور دیپلماتیک خود در عراق را کاهش می‌دهد

  • انتشار: ۲۷ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 72450
مایک پمپئو

وزارت امور خارجه آمریکا ماه جاری میلادی به کنگره این کشور اسناد مربوط به برنامه‌های دقیق خود به منظور کاهش چشمگیر و دائمی تعداد دیپلمات‌های آمریکایی در عراق را فرستاده است؛ اقدامی که به گفته منتقدان برخلاف اهداف اعلام شده دولت دونالد ترامپ برای مقابله با نفوذ ایران و همین‌طور تضعیف‌کننده تلاش‌های واشنگتن به منظور با ثبات سازی دولت عراق است.

به نقل از پایگاه فارن پالیسی این اسنادی که وزارت امور خارجه آمریکا نزد کمیته روابط خارجه سنای این کشور فرستاده و به دست فارن پالیسی رسیده جزییات جدیدی را درباره تصمیم اوایل سال جاری میلادی وزارت خارجه آمریکا به منظور کاستن از تعداد دیپلمات‌ها و دیگر پرسنل آمریکایی در عراق روشن می‌کند.

برهمین اساس اعلام شده هیات دیپلماتیک آمریکا در عراق قصد دارد تعداد کارمندان خود را از جمله در سفارتخانه این کشور، در مرکز پشتیبانی دیپلماتیک و همین‌طور در کنسولگری شهر اربیل در شمال عراق از ۴۸۶ نفر به ۳۴۹ نفر کاهش دهد که معادل یک کاهش ۲۸ درصدی است و این کار را قصد دارد تا ماه مه ۲۰۲۰ انجام دهد.

گزارش شده اکثر این کارکنانی که این تاسیسات را ترک می‌کنند از نیروهای وزارت خارجه آمریکا هستند، اما نیروهای چند سازمان دیگر شامل وزارت دفاع و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا نیز تعدادشان در سفارتخانه آمریکا در عراق کاهش خواهد یافت. آمریکا در حال حاضر همچنان حدود ۶۰۰۰ سرباز در عراق دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا در اسنادی که برای جیمز رایش، رییس کمیته روابط خارجه سنای آمریکا فرستاده تاکید کرده که با کاهش این نیروها «هیات ما در عراق» اجازه دسترسی به اهداف اساسی خود و نظارت کافی و رصد برنامه‌ها را پیدا خواهد کرد.

با این حال منتقدان این تصمیم را به چالش کشیده‌اند.

سناتور کریس مورفی، عضو کمیته روابط خارجه سنای آمریکا گفت: ظاهرا دولت آمریکا فکر می‌کند ما با یک تیم کوچک از دیپلمات‌ها می‌توانیم وضعیت ناپایدار در عراق را مدیریت کنیم.

او ادامه داد: این تصادفی نبود که عراق از زمانی که ما نیروهایمان در سفارت‌ آمریکا کم کردیم درگیر تنش شده است. ما باید راهی برای معکوس کردن این مسیر هرچه سریع‌تر پیدا کنیم. من نگران هستم که اگر این کار را نکنیم عراق بدون هیچ‌گونه راه‌حلی سیاسی به سمت بحران خواهد رفت و ما در موضعی بدتر برای دفاع از منافع مربوط به امنیت ملی خود قرار خواهیم گرفت.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به فارن پالیسی گفت: تضمین امنیت پرسنل دولتی و شهروندان آمریکا در خارج بزرگترین اولویت ما است. سفارتخانه ما در بغداد در کنسولگری ما در اربیل برای انجام امور باز هستند و متیو تائلر ، سفیر آمریکا و تیم‌اش نیز برای تعامل‌های روزانه در محل هستند.

وی افزود: عراق یکی از مهم‌ترین شرکای راهبردی ما در منطقه محسوب می‌شود و ما متعهد به تعامل تمام‌عیار با شرکای عراقی و مردم عراق به منظور حکایت از یک عراق متحد، فدرال و موفق هستیم.

براساس این سندها تعداد کارمندان سیاسی در سفارت آمریکا به میزان ۳۰ درصد و از ۱۰ نفر به هفت نفر کاهش می‌یابد و تعداد کارمندان کنسولی به میزان ۵۸ درصد و از ۱۲ نفر به پنج نفر کاهش خواهد یافت. تعداد کارمندان متمرکز بر امور نظامی و سیاسی نیز به میزان ۳۳ درصد و از شش نفر به چهار نفر کاهش می‌یابد. در عین حال پنتاگون تعداد پرسنل مستقر خود در سفارت آمریکا در شهر بغداد را از ۱۱۱ به ۶۳ نفر کم می‌کند.

ماه گذشته نیز مایک پامپئو دستور داده بود پرسنل غیرضروری از هیات دیپلماتیک آمریکا در عراق خارج شوند.

ماه ژوییه فارن پالیسی گزارش داد که خروج نیروها دائمی است. سند مذکور نشان می‌دهد که کاهش دائمی این نیروها در چه مناطقی است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟