آمریکا تعهدی به صلح در افغانستان ندارد/ جزئیات مذاکرات با طالبان

  • انتشار: ۲۵ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 7240

خبرگزاری اطلس ـ عبدالرحمن رحمانی نماینده مردم بلخ در پارلمان گفت: فضا و شرایط افغانستان نسبت به گذشته بسیار متفاوت است؛ اگر در گذشته نیاز به صلح کمتر احساس می شد امروز ملت افغانستان سراپا خواهان صلح است و حتی این احساس برای همسایگان ما نیز به وجود آمده که آنها نیز نیازمند به صلح هستند.

وی گفت: دولت در این اواخر تلاش های زیادی داشت تا روزنه ای برای شروع روند صلح پیدا کند. در سه سال گذشته مکانیزم صلح قابل پذیرش نبود و منتج به نتیجه نشد زیرا مکانیزم صلح ملی و مردمی نبود و مسائل و خطوط اساسی برای صلح از آرای مردم تهیه نشده بود بلکه تکروی هایی به عنوان پروژه انجام شد و برخی کشورهای همسایه نیز سر منافع خود کار کردند و به مخالفین مسلح افغانستان ریشه سیاسی دادند و هویت بخشیدند.

نماینده بلخ در پارلمان افزود: اگر جامعه جهانی متعهد به آوردن صلح در افغانستان می بودند مخالفین مسلح دولت افغانستان را به این حد قوی نمی ساختند و سعی می کردند به هر طریق ممکن زمینه گفتگو و صلح را فراهم کنند.

وی عنوان داشت: در این اواخر آقایان محقق و قانونی به عنوان نمایندگان دولت ما نشستی با طالبان داشتند و هنگامی که برگشتند به این نتیجه رسیدند که نشست های سه سال گذشته بی نتیجه بوده است.

این نماینده پارلمان اظهار داشت: پاکستان متعهد بود که نشستی با نمایندگان اصیل طالبان انجام دهد که بالاخره این نشست آغازین انجام شد و نمایندگان دولت نیز از این گفتگوها اظهار خوشبینی داشتند. آنها گزارش دادند که ممکن است در آینده این گفتگوها به نتیجه برسد.

وی عنوان کرد: یکی از مسائلی که در اولویت دولت افغانستان قرار داشت مساله آتش بس بود که متاسفانه طالبان لبیک نگفتند؛ این مساله نشان می دهد که آنها یا در سخنان خود صادق نیستند و یا رضایت تمام گروه های جنگی خود را نگرفته اند. حداقل باید در ماه رمضان اتش بس برقرار می شد و مردم در این مبارک در آرامش به سر می بردند.

وی افزود: دولت باید از هر طریق ممکن زمینه نشست های دیگر را فراهم کند و از پاکستان نیز خواسته شود تا دخالت صریح خود را به نفع صلح انجام دهد.

عبدالرحمن رحمانی اظهار داشت: شکی نیست که رقابت های کشورهای غربی  بر سر جغرافیا و صلح افغانستان رقابت دیرینه ای است و تصور می کنم وقتی امریکا در این چهارده سال برای آوردن صلح و ثبات متعهد نبوده است بعد از این نیز متعهد نخواهد بود. آنها منافع خودشان را داشتند و اشتباهات بزرگی در پس پرده جنگ افغانستان از سوی آنها به وجود آمد.

وی در پایان تصریح کرد: آمریکا تعهد راستین خود را برای آوردن صلح در افغانستان نشان نداد. در حال حاضر وقتی چین و روسیه پا در میانی می کند برای این است که وجود داعش و تقویت جنگ در افغانستان سبب ناارامی آسیای میانه است و خطر جدی برای آنهاست.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟