آمریکا به هیچ وجه توانایی ندارد وارد جنگ جدی در منطقه خاورمیانه شود

  • انتشار: ۷ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25892

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین ،انیس النقاش مدیر موسسه مطالعات و پژوهش های راهبردی «الامان» در گفتگو با این شبکه از تهران درباره مقاله اخیر سیمورهرش روزنامه نگار سرشناس آمریکایی که در آن به نقل از مقاماتی در داخل آمریکا فاش کرد دولت ترامپ از غیرواقعی بودن حمله شیمیایی منتسب به ارتش سوریه در خان شیخون اطلاع داشته ولی با وجود این، دست به حمله موشکی به سوریه زده است گفت: «در آمریکا این مسئله ای عادی است که برخی افراد در داخل دولت برای تقویت جایگاه خود اطلاعاتی را به رسانه ها درز می دهند و رسانه ها هم می توانند اطلاعات را بدون ذکر منابع آن منتشر کنند. اطلاعاتی که اخیرا هرش منتشر کرد, نشان می دهد مقامات پنتاگون با حمله نظامی به سوریه چندان موافق نبودند و به همین علت بر مطلع کردن روس ها پافشاری کردند و به این ترتیب دامنه آزادی عمل ترامپ محدود شد. ترامپ توانست پس از این حمله تصویری از یک رئیس جمهور قدرتمند از خود در رسانه ها ارائه کند ولی کسانی که از مسائل پشت پرده آگاه هستند به این قدرت غیرواقعی خندیدند. آنها می دانند پنتاگون نمی تواند وارد جنگ تمام عیار نه تنها با روس ها بلکه با محور مقاومت در منطقه شود. آمریکایی ها نگران نیروهای خود و نفوذ خود در عراق و سوریه و افغانستان و دیگر کشورهای منطقه هستند. به نظر من آنچه سیمور هرش منتشر کرد، مقدمه ای برای موضع گیری جدید آمریکا است که ماموریت رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا را برای تفاهم با لاوروف همتای روس خود و هماهنگی بیشتر با روسیه تسهیل می کند… آمریکا در هر رویارویی با محور مقاومت شکست خورده است و به نظر من اکنون به دنبال متوقف کردن شکست هایش از طریق هماهنگی مثبت تر با روسیه است.»

 

تحلیلگر لبنانی با اشاره به بهبود روابط قطر و ایران با یکدیگر با تشدید تنش بین دوحه و شرکایش در شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد برای این روابط حد و مرزی وجود دارد و واشنگتن اجازه نخواهد داد قطر وارد عرصه همکاری نظامی و امنیتی با ایران شود.

انیس النقاش مدیر مؤسسه مطالعات و پژوهش های راهبردی الامان در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین از تهران درباره تقویت روابط قطر با ایران و موضع واشنگتن در این زمینه گفت: «این که امیر قطر (در گفتگوی تلفنی با روحانی) گفته است خواستار تقویت روابط در بالاترین سطوح است سخن مهمی است ولی برای این همکاری حد و مرزی وجود دارد. طبعا قطر و ایران همکاری نظامی نخواهند داشت ولی همکاری اقتصادی آنها در میدان مشترک گازی مسئله ای حیاتی و راهبردی برای دو طرف است. باز شدن حریم هوایی ایران به روی هواپیماهای قطری و باز شدن بنادر ایران برای تامین نیاز بازارهای قطر، موضوعی حیاتی برای قطر است. اکنون هواپیماها و کامیون های ترکیه ای از آسمان و زمین ایران می گذرند. این همکاری ها است که از آن به عنوان تقویت روابط یاد می شود. با این حال قطر وارد پرونده هایی که به منافع امنیتی و راهبردی آمریکا در منطقه مربوط می شود نخواهد شد. بنابراین آمریکا تقویت کنونی روابط قطر با ایران را تهدیدی برای منافع خود تلقی نمی کند و با آن مخالفت نخواهد کرد.»

این تحلیلگر لبنانی درباره سودی که در این میان نصیب ایران می شود گفت: ایران نمی خواهد قطر به چنگ عربستان بیفتد. از نظر راهبردی، عربستان نباید به آنچه می خواهد در کشورهای خلیج (فارس) دست یابد. قطعا پس از قطر، نوبت به عمان و کویت خواهد رسید زیرا عربستان (در صورت موفقیت در بحران قطر) هیچ گونه رابطه خوب بین کشورهای خلیج (فارس) و ایران را تحمل نخواهد کرد. ایران در صدد است تکلیف این مسئله را از همین ابتدا روشن کند تا عربستان نتواند به اهداف اولیه اش برسد.

این تحلیلگر لبنانی درباره تلاش های قطر برای رها شدن از زیر فشار همسایگانش گفت: «کشورهایی که در برابر قطر قرار گرفتند مرتکب این اشتباه بزرگ شدند که همه ابزارهای فشار را یکدفعه رو کردند. آنها سفیران خود را از دوحه فرا خواندند و پرواز هواپیماهای قطر را در آسمان خود ممنوع کردند و مرزها را بستند و شهروندان قطری را اخراج کردند. آنها فقط دو ابزار دیگر برای فشار آوردن دارند: اخراج قطر از شورای همکاری خلیج (فارس) که نشان می دهد نمی خواهند مذاکره کنند یا دست زدن به اقدام نظامی علیه قطر. در مقابل، قطر از شوک این حملات خارج شد و دست به ضد حمله زده است. ابتدا حمد بن جاسم (نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر) به آمریکا رفت. او کسی است که از مسائل پشت پرده اطلاعات زیادی دارد و در مصاحبه ای تلویزیونی از هماهنگی قطر با آمریکا در اتاق عملیات اردن و اتاق عملیات ترکیه سخن گفت و افزود ما همه از گروه های مسلح در سوریه حمایت و همه اشتباه کردیم و اگر به فشارها ادامه دهید ما هم این پرونده ها را در اختیار داریم. او با همه مقاماتی که قطر برای اجرای این برنامه ها با آنها هماهنگ بود تماس گرفت تا به آنها یادآوری کند که قطر شریک آنها بوده است. همچنین مشخص شد آمریکا برنامه منسجمی برای فشار بر قطر ندارد. مقامات عربستان و مصر و امارات در دیدارهایشان با ترامپ تلاش کردند همه تقصیرها در زمینه تروریسم را به گردن قطر بیندازند و ترامپ هم با آنها همسو شد ولی وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون نمی توانند همه تقصیرها را گردن قطر بیندازند در حالی که شریک قطر در این پرونده ها بوده اند. به همین علت دولت ترامپ عقب نشینی کرد و اکنون به دنبال ایجاد نوعی توازن در روابط با همه طرف ها است.»

انیس النقاش درباره شرط هایی که چهار کشور عربی برای پایان دادن به بحران با قطر تعیین کرده اند گفت: «قطر عملا این شروط را رد کرده است. تمیم بن حمد امیر قطر در گفتگوی تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت: روابط قطر و ایران بسیار خوب است و ما خواستار ارتقاء آن تا بالاترین سطح هستیم که این موضع او به معنای رد شرط قطع روابط با ایران است. تعطیلی پایگاه ترکیه در قطر شرط دیگری بود که قطر آن را نپذیرفت و ترکیه نیز قاطعانه با آن مخالفت کرد و اکنون شاهد کشمکش ترکیه و عربستان سعودی بر سر این مسئله هستیم و ترکیه بر حفظ پایگاه خود اصرار دارد. تعطیلی شبکه الجزیره نیز شرط دیگری بود که الجزیره با صدور بیانیه ای به آن پاسخ داد و از همه سازمان های رسانه ای و حقوقی در جهان خواست از این مؤسسه حمایت کنند و اکنون شاهد موضع گیری هایی در حمایت از الجزیره هستیم. در خصوص شرط اخراج اعضای اخوان المسلمین از قطر نیز شاهد بودیم القرضاوی به عنوان نماد این گروه به گرمی مورد استقبال (امیر قطر) قرار گرفت. مسئله حساس دیگر، ارتباط با حماس بود که در بیانیه کشورهای خلیج (فارس) به آن اشاره نشد زیرا این کشورها نمی خواهند حماس را بیشتر به سوی قطر سوق دهند و مصر در حال گفتگو با حماس بوده است تا آن را از زیر چتر قطر خارج کند و زیر چتر امارات قرار دهد که این هدف از طریق تفاهم حماس با محمد دحلان تحقق یافت… قطر در این بحران هوشمندانه مانور داد و به نتایج دلخواه خود رسید ولی این سخن به معنای حمایت ما از سیاست ها و رفتارهای قطر نیست.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟