آمریکا، عراق را به محرومیت از درآمدهای نفتی‌اش تهدید کرد

  • انتشار: ۲۲ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 73646

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» از ادامه فشارهای آمریکا به عراق و علنی‌شدن تهدیدهای آن علیه دولت این کشور پرده برداشته است.

وال‌‌استریت ژورنال نوشت، وزارت خارجه آمریکا این هفته به دولت عراق هشدار داده است که بغداد در صورت اقدام دولت عراق به اخراج نیروهای آمریکایی، ممکن است از دسترسی به حساب‌های بانکی مهم محروم شود.

این روزنامه به نقل از دو مسئول عراقی نوشت، وزارت خارجه آمریکا هشدار داده که ایالات متحده ممکن است حساب بانک مرکزی عراق را در بانک فدرال رزرو در نیویورک به حال تعلیق درآورد؛ اقدامی که می‌تواند اقتصاد شکننده عراق را نابود کند.

دولت عراق مانند بسیاری از دولت‌های دیگر، نزد بانک فدرال رزرو در نیویورک حساب دارد و بخشی از درآمدهای خود از جمله درآمد نفتی‌اش را در این حساب نگهداری می‌کند. به نوشته وال‌استریت ژورنال، در صورتی‌که آمریکا تهدید خود را اجرایی کند، عراق دسترسی خود به این حساب‌ را از دست می‌دهد و همچنین دسترسی آن به پول نقد محدود می‌شود و این امر می‌تواند یک بحران نقدینگی در سیستم مالی این کشور ایجاد کند.

یک مسئول دولتی در بغداد خاطرنشان کرد، تهدید به مسدود کردن حساب عراق در فدرال رزرو در تماسی که روز چهارشنبه با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق برقرار شده، به وی منتقل شده است؛ تماسی که طی آن دو طرف درباره پرونده‌های دیگر از جمله شراکت نظامی، مالی و سیاسی بین واشنگتن و بغداد مذاکره کردند.

به دنبال حمله ارتش آمریکا به سردار شهید «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در نزدیکی فرودگاه بغداد، نمایندگان پارلمان عراق هفته گذشته در اقدامی طرح پایان حضور نظامیان خارجی در خاک کشورشان و اخراج حدود ۵۳۰۰ نظامی آمریکایی را مورد تصویب قرار دادند.

در واکنش به این مصوبه پارلمان، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، عراق را به شدیدترین تحریم‌ها در صورت اصرار آن برای خروج نیروهای آمریکایی تهدید کرد.

به نوشته تسنیم؛ پیش از این، پایگاه خبری «آکسیوس» به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عراقی گزارش داده بود که دولت ترامپ به دنبال متقاعد کردن مقامات عراقی بوده تا جلوی مصوبه پارلمان این کشور در زمینه اخراج نظامیان خارجی را بگیرد اما لابی واشنگتن ناموفق بوده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟