آمار کشته شدگان حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی

  • انتشار: ۱۲ سرطان ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 14241

کاخ سفید می‌گوید، در نتیجه حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی طی سالهای ۲۰۰۹ – ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۲۵۰۰ جنگجوی افراطی کشته شده اند.

همچنین در این گزارش اشاره شده است که در طی  سالهای یاد شده در اثر حملات این نوع هواپیماها 116 غیر نظامی نیز کشته شده است.

مقامات در کاخ سفید، این ارقام را بر بنیاد یک گزارش تازه ادارۀ ملی امنیت امریکا به نشر رسانده است همه کشته شدگان این رویدادها در کشورهای پاکستان، یمن، لیبی، سودان و سومالیا است که اشاره ای به حملات این نوع هواپیماها در کشورهای عراق و افغانستان نشده است.

اما ارقام ارائه شده در این گزارش، با ارقام برخی از سازمان های مدافع حقوق بشر مطابقت ندارد.

وزارت دفاع و اداره ملی امنیت امریکا پس از اینکه رئیس جمهور بارک اوباما انتخاب و شروع به کار کرد، صلاحیت انجام حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی بر پاکستان، یمن، سومالیا، سودان و لیبی را بدست آوردند.

در گزارش اداره امنیت ملی امریکا گفته شده که از زمان ریاست جمهور بارک اوباما در ظرف شش سال خارج از منطقه جنگی یعنی خارج از افغانستان و عراق، بیشتر از ۴۷۳ حمله هوایی توسط این نوع هواپیماها را انجام داده است.

در گزارش آمده است، به کمک هواپیماهای بدون سرنشین در سالهای ۲۰۰۹ -۲۰۱۵ میلادی، حداقل ۴۷۳ حمله صورت گرفته که در نتیجه آن ۲۵۸۱ جنگجو مظنون کشته شده اند.

دولت اوباما با اذعان به وجود محدودیتها در جمع آوری اطلاعات در مناطق مورد حمله از آمار اعلامی خود به شدت دفاع کرد و ضمن اشاره به انتشار عامدانه اطلاعات غلط از سوی برخی بازیگران از جمله سازمانهای تروریستی در برخی از رسانه های محلی، مدعی شد که برآوردهای سازمانهای غیر دولتی بر این اطلاعات غلط استوار است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟