آمار مهاجران جدید، سه برابر عودت کنندگان است

  • انتشار: ۱۸ قوس ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 11716

عالمی بلخی در سمینار تخصصی مهاجرت، چالش‌ها و فرصت‌ها گفت: در یک سال گذشته حدود ۶۰ هزار مهاجر افغانستانی که در کشورهای میزبان دارای کارت اقامت بودند، به افغانستان برگشته و در کنار آنان شمار مهاجرینی که بدون کارت بودند نیز به صورت داوطلبانه به افغانستان بازگشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس، «سید حسین عالمی بلخی»، وزیر امور مهاجرین در این نشست گفت: افغانستان استراتژی خاص یافتن راه حل برای پناهندگان افغانستان را تدوین و برای اجرائی شدن آن تا سال ۲۰۱۷ میلادی نیاز به ۵۵۳ میلیون دلار دارد که تاکنون بیشتر از نصف این بودجه اختصاص یافته و شماری از طرح‌های این استراتژی نیز در حال تطبیق شدن است.

وی افزود: در یک سال گذشته حدود ۶۰ هزار مهاجر افغانستانی که در کشورهای میزبان دارای کارت اقامت بودند، به افغانستان برگشته و در کنار آنان شمار مهاجرینی که بدون کارت بودند نیز به صورت داوطلبانه به افغانستان بازگشته‌اند.

بلخی شمار این افراد را ۳۰۰ هزار نفر اعلام‌کرد.

وی افزود: تاکنون ۱۵۰ هزار مهاجر افغانستانی در کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده‌اند.

وزیر مهاجرین کشور، روند مهاجرت به کشورهای اروپایی را بحرانی خواند و گفت: باید کشورهای مقصد برای حل این بحران به کشورهای مبدا کمک کنند تا با همکاری آنان مشکل حل شود.

«ماریا امرتونگا»، رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در افغانستان نیز در این سمینار اعلام‌ کرد: در کنار مسائل اقتصادی و ناامنی، ترس از فشار مخالفان دولت و سرباز‌گیری توسط آنها در کنار نقض حقوق بشر از عوامل پناهنده شدن افغانستانی‌ها به خارج است.

وی که در «سمینار تخصصی مهاجرت؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» در کابل سخن می‌گفت، افزود: امسال افغانستان شاهد تلفات زیاد افراد غیر نظامی نسبت به سال گذشته بوده و بر اساس گزارش‌ها ۲۹ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور دستخوش جنگ و شاهد آواره شدگان داخلی بوده‌اند.

امرتونگا خاطرنشان کرد: نبود امکانات و اشتغال نیز از دیگر عوامل مهاجرت افغانستانی‌ها به خارج است.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش دفتر کمیساریایی عالی پناهندگان، بعد از سوریه، افغان‌ستانی‌ها دومین دسته بزرگ پناهندگان به اروپا هستند و حدود ۲۰ درصد مهاجران را تشکیل می‌دهند.

به گفته وی ۳۰ درصد از مهاجرین افغانستانی که به اروپا رسیده‌اند به کارمندان سازمان ملل گفته‌اند که در افغانستان به عنوان آوارگان داخلی زندگی می‌کرده‌اند، بنابراین باید به مساله پناهندگان داخلی در این کشور توجه شود.

وی گفت: در کنار مشکلاتی که مهاجرین افغانستانی در کشورهای اروپایی دارند، کشورهای همسایه افغانستان از جمله پاکستان نیز بعد از حمله به مدرسه‌ای در شهر پیشاور، پاکستان سختگیری زیادی را برای مهاجرین افغانستانی اعمال کرده‌اند.

به گفته وی اکثر مهاجرین افغانستانی که به سمت اروپا در حرکت هستند با مشکلات شدید اقتصادی روبرو شده‌اند و دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در یونان دریافته که خیلی از این افراد تمام دارایی خود را صرف کرده تا به یونان برسند.

وی افزود: بیشتر مهاجرین افغانستانی را جوانان و کودکان بی‌سرپرست تشکیل می‌دهند.

به گفته مقام سازمان ملل در یک سال گذشته حدود ۵۷ هزار مهاجر افغانستانی به این کشور برگشته ولی ۳ برابر این رقم به کشورهای اروپایی رفته‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟