آمار «خودکشی» در کشور رو به افزایش است

  • انتشار: ۲۳ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 9555

در حالیکه گزارشها از افزایش تلفات برخاسته از حملات انتحاری و انفجاری در افغانستان حکایت میکند، وزارت صحت عامه نیز از افزایش میزان خود کشی در کشور خبر می دهد.

ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی این وزارت در محفل تجلیل از روز جهانی جلوگیری از خود کشی در کابل به رسانه ها گفت که خود کشی در کشور در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته است.

وی همچنین گفت، بررسی نشان می دهد که نهادهای جلوگیری از خود کشی نیز در این خصوص کار های لازم را انجام نداده است: «یک تعداد ارقام که ما از شفاخانه ها جمع آوری کرده ایم نشان میدهد که تغییرات زیادی در واقعات خود کشی کدام تفاوت زیادی را نشان نمیدهد به تناسب سال گذشته این واقعات نسبتاً افزایش یافته. »

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت صحت عامه افغانستان، میزان خود کشی در سال های اخیر به ۲۳۰۰ تن رسیده است.

نا امنی، بیکاری، رسم و رواج های ناپسند، عدم رعایت حقوق اجتماعی و بی سوادی از شایع ترین دلایل اقدام به خودکشی بیان شده است.

در این حال وزارت زنان افغانستان می گوید که که ۹۵ درصد حوادث خود کشی را در کشور، زنان تشکیل میدهد.

زنی که به دلیل خشونت های خانوادگی با آتش زدن خودش قصد خود کشی داشت، در بیان انگیزه هایش چنین میگوید: «خدا شاهد است که به او میگفتند که سر زن خود را بگیر و به دیوار بزن پیش روی آنها مرا به همان شکل لت میکرد و آنها می خندیدند و مرا مسخره میکردند و من هم هیچ چیز گفته نمیتوانستم چون زن بودم و صدایم را بلند کرده نمیتوانستم مجبور شدم تا بالایم تیل ریخته خود را آتش بزنم.»

این خانم که هنوز هم داغ های سوختکی در بدن اش موجود است گفت که خود کشی یگانه راه برای حل مشکلات نیست.

در عین حال معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید، افرادی که دست به خود کشی میزنند بین ۱۴ تا ۱۹ سال سن دارند.

کمال سادات بر این باور است که تطبیق استراتژی ملی، افزایش سطح آگاهی مردم و همکاری همه ادارات ذیربط می تواند در کاهش سطح خود کشی موثر واقع شود

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟