آمار جمعیت افغانستان به روایت کتاب نژادنامه افغان

  • انتشار: ۲۷ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 88122

آمار جمعیت افغانستان به روایت کتاب نژادنامه افغان اثر فیض محمد کاتب هزاره، مورخ مشهور کشور و مولف کتاب سراج التواریخ:

١- به روایت کاتب، جمعیت عمومی کشور در آن زمان ( زمان حبیب الله، بعد از عبدالرحمن که کشتار هزاره جات سپری شده بود ) پنج میلیون و چهارصدهزار نفر غیر پشتون یا به قول کاتب غیر افغان بوده است.

٢- کاتب همه طوایف و قبایل پشتون را با ذکر نام و تعداد خانواده، قبیله و محل سکونت هر قبیله می شمارد و نتیجه می گیرد که مجموعا ٣٠٠ هزار خانواده پشتون در افغانستان آن زمان زندگی می کرده. کاتب معتقد است بقیه پشتون ها با واگذاری آنسوی دیورند اکنون در قلمرو انگلیسی ها ( شمال غرب پاکستان ) زندگی می کنند.

٣- جمعیت تاجیک ها را کاتب، ثلث یا یک سوم جمعیت افغانستان گفته و نوشته که تاجیک ها، یک میلیون و هشتصد و هفتاد و پنج هزار نفر جمعیت دارند.

۴- کاتب، جمعیت هزاره ها را دو میلیون و دو صد و پنجاه هزار نفر نوشته.او اضافه کرده که به جز عده ای از هزاره شیخ علی و بهسود که اسماعیلی مذهب هستند بقیه هزاره ها همه شیعه جعفری هستند.

کاتب هزاره های اهل سنت را در این جمع نگرفته و بخشی از انها را در چهار اویماق بررسی کرده است. او همچنان هزاره شیعه جغتوی غزنی را مغول جغتایی گفته و در این شمار نگرفته است.

۵- کاتب، قزلباش ها، سادات و شیعیان بلوچ را جداگانه توضیح داده و در آمار هزاره ها نگرفته است.
با این آماری که کاتب در ان زمان داده صرفا جمعیت شیعیان هزاره، بدون جمعیت سادات و قزلباشان و بلوچ ها و پشتون های شیعه و… حدود ۴٠ درصد جمعیت کشور بوده است.

این آمار به معنی تایید صد درصدی حرف کاتب نیست اما می تواند یک تصویر کلی از جمعیت کشور را نشان دهد و به نظر می رسد، پافشاری روی ٢٠ درصد یا ٢۵ درصد نیز اشتباه است.

اگر احصائیه دقیقی در کار باشد، جمعیت شیعیان افغانستان کمتر از ثلث ( بین ٣٠ تا ٣۵ درصد ) نخواهد بود.
حالا وزارت خارجه امریکا در گزارشی که احتمالا به سفارش زمان صلح و براساس دیدگاه های طالبان نوشته، ادعا کرده که جمعیت شیعیان افغانستان ١٠ تا ١۵ درصد است در حالیکه بیست سال پیش در بن اینها خودشان ٢۵ درصد را رد می کردند و می گفتند ٢٠ درصد است.

شجاع محسنی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟