آمار بی سابقه تلفات غیرنظامیان در شش ماه اول سال جاری میلادی

  • انتشار: ۴ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 14368

سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود، رقم بی سابقه ای را از تلفات غیرنظامیان در شش ماه اول سال جاری میلادی اعلام کرده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در افغانستان، تلفات غیر نظامیان به بالاترین حد خود رسیده است؛ بر اساس این گزارش به ویژه رقم تلفات کودکان به شدت بلند رفته است.

این گزارش سه روز بعد از خونبارترین حمله بر تظاهرکنندگان در کابل، به نشر سپرده شده است که در آن گفته شده که در شش ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی دست کم ۱۶۰۱ فرد ملکی کشته و ۳۵۶۵ تن دیگر زخمی شده اند.

از این میان تقریباً یک سوم تلفات را کودکان تشکیل می‌دهند. به این ترتیب، در شش ماه نخست سال جاری میلادی ۳۸۸ طفل کشته و ۱۱۲۱ کودک دیگر زخمی شده اند که ۱۸ درصد بیشتر از تلفات اطفال در همین دوره زمانی سال گذشته است.

براساس این گزارش، گروه‌های ضدحکومتی که طالبان بزرگ‌ترین آن‌ها اند، مسئول ۶۰ درصد این تلفات اند.

در دو انفجار روز شنبه در میان تظاهرات کنندگان جنبش روشنایی در کابل که مسئولیت آن را گروه داعش به عهده گرفت، 84 تن کشته و بیش از ۲۳۰ تن دیگر زخمی شدند که اکثریت آن‌ها مردم ملکی بودند.

تلفات حمله اخیر در کابل شامل این آمار گزارش مذکور نیست، اما حمله روز شنبه تایید کننده یافته‌های این گزارش است که برخلاف گذشته، بمبگذاری انتحاری و حملات پیچیده بیشتر از بمب‌های کنار جاده‌ای از میان مردم ملکی قربانی می‌گیرد.

ملل متحد گفته است که تلفات ناشی از نیروهای حامی حکومت در مقایسه با همین دوره زمانی در سال گذشته ۴۷ درصد افزایش یافته است. از این میان، نیروهای امنیتی افغانستان مسئول ۲۲ درصد تلفات ملکی خوانده شده و نیروهای بین المللی عامل دو درصد این تلفات عنوان شده اند. ۱۷ درصد این تلفات به هیچ یک از جوانب نسبت داده نشده است.

ملل متحد همچنین دریافته است که برای نخستین بار حملات هوایی نیروهای افغان بیشتر از حملات هوایی نیروهای ائتلاف از میان مردم ملکی قربانی گرفته است. ملل متحد گفته است در حالی که تعهداتی از هر دو جانب گرفته، اما در عمل اقدام‌های زیادی برای حفاظت از مردم ملکی روی دست گرفته نشده است.

به گزارش ملل متحد، در شش ماه اول سال جاری میلادی ۱۵۰۰ طفل در افغانستان کشته و زخمی شده اند که بیشترین رقم تلفات کودکان در مدت زمانی شش ماهه را نشان می‌دهد.

براساس گزارش ملل متحد، درگیری‌های زمینی باعث ۳۸ درصد این تلفات شده و به دنبال آن، حملات پیچیده و انتحاری عامل ۲۰ درصد تلفات بوده است.

در این گزارش آمده است که تلفات ناشی از بمب‌های کنار جاده‌ای به صورت چشمگیری کاهش یافته که ۲۱ درصد تلفات را تشکیل می‌دهد. ملل متحد به این باور است که این کاهش ناشی از تغییر نوعیت این منازعه و همچنین بالا رفتن مهارت‌های نیروهای امنیتی در خنثی کردن این بمب‌هاست.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟