آمادگی داعش برای نبرد نهایی در غرب موصل عراق

  • انتشار: ۱۱ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 23628

در حالی که نیروهای نظامی عراقی خود را برای درگیری سرنوشت ساز در اطراف مسجد النوری واقع در بخش قدیمی موصل آماده می‌کنند، نیروهای گروه تروریستی داعش نیز برای این درگیری‌ها آماده می‌شوند.

به گزارش سایت شبکه العربیه، فرماندهان نظامی عراقی امیدوارند که بخش غربی این شهر طی ماه رمضان به صورت کامل از دست گروه تروریستی داعش خارج شود.

این درحالیست که این گروه تروریستی برای محافظت از مناطقی که هم‌چنان در شهر موصل در کنترول خود دارد تلاش کرده و خود را برای درگیری و جنگ سرنوشت ساز که احتمالا اطراف مسجد جامع النوری است، آماده می‌کند. آنها از ۴۸ ساعت پیش در اطراف مسجد شروع به موقعیت‌گیری می‌کنند.

کارشناسان معتقدند، عملیات در این مسجد یا نزدیک آن، ساختمان مسجد و مناره کج معروفش به نام الحدباء را در معرض خطر قرار خواهد داد. این مناره عمود بر ساختمان روی زمینی هموار و تخت واقع نیست و در معرض خطر است چون از سال ۱۹۷۰ بازسازی نشده است.

داعش عملا خیابان‌های منتهی به این مسجد را بسته و خطوط دفاعی طی دو روز گذشته در اطراف مسجد النوری ایجاد کرده است. برخی از ساکنان این منطقه نیز عنوان داشتند که داعش به ده‌ها خانواده عراقی در الزنجیلی دستور داده به منطقه قدیمی موصل کوچ کنند تا به عنوان سپر انسانی از آنها استفاده شود.

نیروهای دولتی عراق اعلامیه‌هایی در محله‌های موصل قدیم پخش کرده و از ساکنان خواسته‌اند فرار کنند اما شدت درگیری‌ها مانع از فرار آنها شده است. نیروهای داعش با عاملان انتحاری، موتورسایکل‌ها و موترهای بمب‌گذاری شده و تک‌تیراندازها مانع از فرار ساکنان می‌شوند.

مسجد النوری از این حیث برای داعشی‌ها مهم است که ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه تروریستی برای نخستین بار در این مسجد اعلام خلافت کرد.

کشف یک گور دسته‌جمعی جدید در غرب موصل

همچنین یک منبع محلی در ولایت نینوای عراق از کشف یک گور دسته جمعی در غرب موصل خبر داده و عنوان داشت که این افراد به دست گروه تروریستی داعش اعدام شده‌اند.

به نقل از سایت سومریه نیوز، این منبع محلی در نینوا عنوان داشت که نیروهای امنیتی یک گور دسته جمعی در منطقه الشفاء واقع در غرب موصل را یافتند که شامل ۶۰ جسد غیر نظامیان از جمله افراد مسن و ۲۳ زن بود و با یافتن کارت‌های شناسایی‌شان مشخص شده که کارمندان و یا وکیل بوده‌اند.

وی در ادامه افزود: این افراد توسط گروه تروریستی داعش اعدام شده‌اند و تحقیقات نیروهای امنیتی در این خصوص ادامه دارد.

نیروهای امنیتی عراق حدود هفت ماه است که برای آزاد سازدی ولایت نینوا از دست داعش تلاش می‌کنند و هنوز بخش‌هایی از غرب این منطقه آزاد نشده است.

از سوی دیگر احمد الاسدی سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراق عنوان داشت: ما به سمت منطقه القائم و دیگر مناطق برای بیرون راندن داعش حرکت می‌کنیم و هدف ما حمایت از مرزهای مشترک با سوریه و پاکسازی تمام این مناطق از لوث وجود داعش است.

وی تاکید کرد: ما این اقدامات را با همکاری دولت سوریه انجام می‌دهیم به طوریکه توانستیم راه‌های ارتباطی داعش میان موصل و سنجار را قطع کنیم و این گروه ترویستی ۸۰ درصد نیروهای خود را طی دوره گذشته از دست داده است. نیروهای بسیج مردمی در عملیات آزاد سازی الحویجه، الشرقاط و جبال حمرین مشارکت دارند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟