آمادگی افزایش حملات هوایی آمریکا از بگرام/ تمرکز بیشتر از داعش بسمت طالبان

  • انتشار: ۴ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 29507

گرچه حملات هوایی امریکا در افغانستان اخیراً افزایش یافته است، اما احتمال میرود که بر مبنای استراتیژی جدید، این حملات شدت بیشتر کسب کند و در برگیرندۀ تهاجمات نامحدود علیه طالبان نیز باشد.

قرار ارقام ارایه شده، از ماه جنوری که دونالد ترمپ به مقام ریاست جمهوری رسیده، تا بیستم اگست سال روان، نیرو های امریکایی جمعاً ۲۲۴۴ حملۀ هوایی را در افغانستان انجام داده، در حالی که تعداد این حملات در سال گذشته به ۱۰۷۴ میرسید، و این نشان میدهد که امسال در تعداد آن افزایش چشمگیری صورت گرفته است.

ابراهام لهمان، یک پیلوت طیاره های اف – ۱۶ میگوید ازدیاد حملات هوایی، منجر به این شده که واحد های قوای هوایی امریکا در بگرام، مراقبت های تخنیکی و تلاش های استخباراتی شان در بگرام را نیز افزایش دهند.

در مورد استراتیژی جدید امریکا در قبال جنگ افغانستان، جزییات بیشتری هنوز در دسترس نیست، اما پیلوتان امریکایی برای این احتمال آمادگی میگیرند که شاید آنها به گونه ای عملیات هوایی بر طالبان را از سر گیرند که پس از سال ۲۰۱۴ نظیر آن دیده نشده است.

در سه سال اخیر، نیرو های امریکایی در افغانستان، عمدتاً بر عناصر وابسته به داعش یا گروه دولت اسلامی، حملات هوایی انجام داده اند.

آقای ترمپ همچنان اعلام داشت که او “محدودیت ها” را رفع خواهد کرد و صلاحیت نظامیان در میدان جنگ را افزایش خواهد داد.

با اینهم، ویلیم سالوین سخنگوی نظامیان امریکایی در کابل میگوید که اقدام قوای امریکایی در انجام عملیات هوایی، هنوز به سه حالت محدود است: دفاع خودی، حملات ضد دهشت افگنی علیه گروه های معین، و کمک رساندن به نیرو های افغان در حصول دست آورد های استراتیژیک.

تأثیر حملات هوایی امریکا بر طالبان

جنرال نیکلسن، قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان، به روز پنجشنبه تصدیق کرد که نیرو های تحت قوماندۀ او، حمایت هوایی از عساکر افغان را تزیید خواهند بخشید، و اضافه نمود که “دشمن از قوای هوایی می هراسد”.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، میگوید که جنگجویان آنان به بمباردمان نیرو های امریکایی عادت کرده اند. سخنگوی طالبان در مصاحبه با آژانس رویترز پذیرفته که در سال های ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، و ۲۰۱۲ حملات هوایی “موفقانه بود” و تعداد زیادی از جنگجویان طالب در آن تلف گردید. او می افزاید که اکنون برای جلوگیری از تلفات، طالبان “تجارب فراوان” کسب کرده و در جریان حملات در مغاره ها و سایر جا ها پنهان میشوند.

دانیل لیندسی، یک پیلوت دیگر طیاره های اف-۱۶ امریکایی، در صحبت با آژانس رویترز، طالبان و داعش را باهم مقایسه کرده و گفته که “در میان این دو گروه، یقیناً طالبان زیرک تر اند؛ کشتن آنها دشوارتر از کشتن داعشیان است.”

لیندسی می افزاید که طالبان، برخلاف داعش، به جامعۀ افغانستان پیوند دارند، در حالی که “هیچ کسی گروه دولت اسلامی (داعش) را خوش ندارد”.

اگر حملات هوایی، طالبان را به پنهان شدن در مغاره ها نیز مجبور میسازد، در برخی موارد این کار نیرو های امنیتی افغان را کمک کرده تا از شهر ها در مقابل تهاجم کتلوی جنگجویان طالب، دفاع کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟