آفتاب سوختگی ماشین/ آفتاب سوختگی رنگ بدنه ماشین و ترمیم آن

  • انتشار: ۱۳ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76388

آفتاب سوختگی ماشین و از بین رفتن شفافیت رنگ آن یکی از مشکلاتی است که گاها برای مالکین خودرو به وجود می آید. خودروها در طول عمر خود به مراقبت و نگهداری مناسب نیاز دارند تا فرسایشی که در نتیجه شرایط و عوامل طبیعی روی می دهد کم ترین تاثیر را روی خودرو بگذارد.

بیشتر خودروها در نتیجه تابش شدید نور آفتاب و همچنین اکسایش، شدت شفافیت و جلای لایه سطحی رنگ بدنه خود را از دست می دهند، تا جایی که دیگر رنگ آن قابل تشخیص نبوده و خودرو ظاهر ناخوشایندی به خود می گیرد که به این فرایند «آفتاب سوختگی ماشین» گفته می شود. اگر رنگ خودروی شما مشکی یا تیره می باشد، خیلی زودتر شاهد آفتاب سوختگی بدنه آن خواهید بود.

آفتاب سوختگی ماشین

برای از بین بردن آفتاب سوختگی و ترمیم رنگ بدنه ماشین معمولا تنها راه حلی که به ذهن مالکین خودرو می رسد رنگ آمیزی مجدد آن و یا تغییر رنگ خودرو می باشد. اما رنگ آمیزی مجدد خودرو هزینه زیادی دارد و چندان منطقی به نظر نمی رسد. از طرفی هم موجب می شود که از ارزش خودرو کاسته شود. با این حال روش های به صرفه و متفاوتی وجود دارد که با بهره جستن از آن ها می توانید رنگ خودروی خود را ترمیم کرده و دوباره ظاهری زیبا به او ببخشید.

با توجه به اینکه رنگ خودرو و آفتاب سوختگی ماشین یکی از بزرگ ترین دغدغه های مالکین خودرو محسوب می شود، در این مقاله تصمیم داریم به شناخت این مشکل و راه حل های رفع آن بپردازیم.

رنگ خودرو چه انواعی دارد؟

هنگامی که قصد دارید یک خودرو خریداری کنید یکی از اولین چیزهایی که توجه شما را به خود جلب می کند رنگ خودرو است. برای بسیاری از مردم رنگ خودرو بسیار بیشتر از ویژگی های فنی آن دارای اهمیت است.

رنگ خودرو را به طور کلی می توان به دو گروه رنگ متالیک و رنگ روغنی تقسیم بندی کرد. در گذشته رنگ تمامی خودروها به صورت روغنی بود. رنگ روغنی از دو لایه تشکیل می شود. لایه اول «لایه ی آستر» یا «پرایمر» است که این لایه واسط بین رنگ اصلی و بدنه فلزی و سیاه خودرو می باشد. لایه بعدی هم لایه اصلی رنگ است که روی لایه آستر قرار می گیرد.

با این حال امروزه برای رنگ آمیزی بدنه خودرو از رنگ متالیک استفاده می گردد. رنگ متالیک افزون بر دو لایه آستر و رنگ، دارای لایه دیگری به نام «کیلر» یا محافظ شفاف می باشد. کیلر آخرین لایه رنگ خودرو است که در آخرین سطح رنگ قرار می گیرد. وظیفه کیلر نگهداری و حفاظت از دانه های اکلیکی داخل رنگ بدنه خودرو است. در نبود لایه کیلر رنگ متالیک خودرو به هیچ وجه دوام و شفافیت نخواهد داشت.

رنگ های متالیک به دلیل برخوردار بودن از لایه کیلر مقاومت بسیار زیادی دارند. تنها ایراد رنگ متالیک این است که با گذشت زمان مات می شود. دلیل این امر نیز خش های فوق العاده ریزی هستند که با چشم قابل مشاهده نیستند.

دلیل آفتاب سوختگی ماشین چیست؟

دلیل اصلی آفتاب سوختگی ماشین و از بین رفتن شفافیت رنگ آن، اشعه UV موجود در نور خورشید است. است به خود بگویید که زمان زیادی باید سپری شود تا اشعه UV به رنگ بدنه خودروی شما آسیب بزند. اما لازم است بدانید این زمان بسیار کوتاه تر از آن چیزی است که شما تصور می کنید.

از سوی دیگر قرار گرفتن خودرو در معرض آلودگی هوا و سایر آلودگی ها، در طول روز نیز می تواند از جمله دلایل تغییر رنگ بدنه خودروی شما و رنگ پریدگی آن شود. باد و باران نیز می تواند به مرور زمان بر کیفیت رنگ خودرو تاثیر گذار باشد. یکی دیگر از مهم ترین دلایل آفتاب سوختگی ماشین شستن خودرو با آب در زیر نور خورشید است که به رنگ ماشین آسیب می رساند.

درست است که اشعه UV موجود در نور خورشید قادر است آسیب های بسیار زیادی به رنگ بدنه خودروی شما وارد کند اما روش هایی نیز برای ترمیم آفتاب سوختگی رنگ ماشین وجود دارد.

ترمیم آفتاب سوختگی ماشین

برای ترمیم رنگ خودرو و رفع آفتاب سوختگی ماشین، نیاز به مراجعه به افراد متخصص و ماهر و همچنین صرف هزینه های زیادی ندارید. خود شما می توانید با تهیه نمودن ابزار مناسب برای ترمیم رنگ بدنه خودرو، اقدام به رفع آفتاب سوختگی ماشین تان کنید.

با این حال اگر تصمیم دارید کار را به یک مرکز تخصصی بسپارید، پیشنهاد ما این است که از پولیش نانو لیزر استفاده کنید. پولیش نانو لیزر کیفیت بسیار بالایی داشته و به خودروی شما ظاهری زیبا می بخشد. اما اگر تمایل دارید خودتان دست به کار شوید و آستین ها را برای ترمیم رنگ خودرویتان بالا بزنید می توانید از روش هایی که در ادامه آمده است استفاده کنید.

  • اگر سطح آفتاب سوختی ماشین شما چندان زیاد نمی باشد، می توانید از واکس خودرو و پولیش برای ترمیم آفتاب سوختگی رنگ خودرو استفاده نمایید. برای انجام این کار نخست خودروی خود را در مکانی به دور از تابش نور آفتاب و در سایه پارک کنید. سپس خودروی خود را به خوبی شسته و صبر نمایید تا ماشین به طور کامل خشک گردد.
  • در مرحله بعد مقداری از مایع ضد زنگ رنگ خودرو را برروی یک ابر اسفنجی تمیز ریخته و به صورت دایره وار دورتادور ماشین خود بمالید. شما می بایست دقت نمایید تا مقدار مایع ضد زنگ رنگ خودرو بیش از اندازه نباشد. همچنین کوشش کنید تا تمامی سطح ماشین را مرطوب کنید.
  • پس از مالیدن مایع ضد زنگ رنگ بر روی بدنه خودرو، مقداری مایع پولیش را نیز برروی یک ابر اسفنجی تمیز ریخته و باز هم به شکل دایره وار دور تا دور خودروی خود را با آن بپوشانید. شما می بایست این کار را آنقدر انجام دهید و تکرار نمایید تا جلا و شفافیت رنگ ماشین شما مثل قبل شود.

با انجام این مراحل راحت و کوتاه، شما می توانید تا ترمیم آفتاب سوختگی ماشین و از بین رفتن شفافیت رنگ بدنه آن را خودتان انجام دهید و خودروی تان را دوباره به زیبایی اولیه اش برگردانید.