آغاز شمارش معکوس برای فروپاشی حزب اسلامی

  • انتشار: ۲۱ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 36892

گلبدین حکمتیار برای پیوستن به دولتی که آن را همواره مزدور آمریکا می‌خواند، چندین هدف داشت که انسجام مجدد حزب اسلامی و جمع کردن اعضای آن دور خود، یکی از این اهداف بود.

از بدو ورود حکمتیار به کابل، این تلاش‌ها جنبه عملی به خود گرفت که برگزاری شورای مرکزی حزب اسلامی حکمتیار در 17 عقرب/ آبان سال جاری در کابل، از این جمله بود. اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، شماری از سران سابق حزب اسلامی از جمله «عبدالهادی ارغندیوال» رئیس «حزب اسلامی شاخه ارغندیوال» و حتی تعدادی از دوستان حکمتیار که شوراهای حزب اسلامی را مدیریت می‌کنند نیز در آن شرکت نکردند.

حکمتیار با برگزاری این شورا نه تنها به اهدافش دست نیافت بلکه با واکنش وزارت عدلیه افغانستان نیز روبرو شد.  این وزارت در بیانیه‌ای در 20 عقرب سال جاری اعلام کرد: “اقدام گلبدین حکمتیار به برگزاری نشست شورای مرکزی حزب اسلامی و فعالیت وی به عنوان رئیس این حزب، غیرقانونی است.” در بیانیه تصریح شد که “دولت افغانستان، حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندیوال را به رسمیت می‌شناسد.” متعاقب این، ارغندیوال نیز در گفتگو با «طلوع نیوز»، اظهار داشت که به “خاطر اختلافات با حکمتیار در نشست شوراهای حزب اسلامی حکمتیار شرکت نکرده است.” او به یکی از موارد اختلافی با حکمتیار اشاره کرد و گفت که “خط مش ما عدم درگیری با جناح‌ها و جریانات است اما حکمتیار دیدگاه دیگری دارد.”

«محمدخان» معاون اول ریاست اجرایی، «وحیدالله سباوون» رئیس حزب «اسلامی متحد افغانستان»، «فاروق وردک» وزیر سابق معارف افغانستان، «عبدالکریم خرم» رئیس سابق دفتر حامد کرزی و «محمدنذیر تنویر» از دیگر اعضای سابق حزب اسلامی هستند که تاکنون از حکمتیار اطاعت نکرده و زعامت او را نپذیرفته‌اند.

حتی گمانه‌هایی نیز شکل گرفته که پس از تصمیم حکمتیار برای مطرح شدن «حبیب‌الرحمان حکمتیار» فرزند خود به عنوان رهبر آینده حزب اسلامی، «غیرت بهیر» و «همایون جریر» دامادهای حکمتیار نیز از پدرزن‌شان اطاعت نمی‌کنند و به فعالیت‌های آزاد رو آورده‌اند. هم‌زمان با این، «قطب‌الدین هلال» از دیگر شخصیت‌های حزب اسلامی است که مدت‌ها است در چارچوب حزب اسلامی فعالیت نمی‌کند. از طرف دیگر، «قریب رحمان سعید» از اعضای فعال خارجی حزب اسلامی نیز مدتی است که فعالیت‌هایش را کاهش داده و به رسم اعتراض، گوشه‌نشینی اختیار کرده است.

با توجه به همین موضوع، حزب اسلامی حکمتیار روز 17 دلو در مطلبی تحت عنوان «حزب اسلامي او څو تابعيته عناصر= حزب اسلامی و عناصر چند تابعتی» با بی‌وفا خواندن شماری از اعضای حزب اسلامی، از اختلافات عمیق در داخل این حزب خبر داد. این مطلب با اسم مستعار «حقپال» که نزدیک به یقین، نوشته خود گلبدین حکمتیار است، در سایت «شهادت» وابسته به حزب اسلامی حکمتیار، منتشر شده است. در بخشی از این مطلب آمده است: “متأسفانه بار دیگر تعدادی از افراد که خود را متعلق به حزب اسلامی [حکمتیار] می‌دانند، تلاش‌هایی را به زیان این حزب شروع کرده‌اند.”

در این مطلب که شکل بیانیه دارد، به اعضای حزب اسلامی توصیه شده که “به چنین افراد مشکوکی اعتماد نکنند.” همچنین از اعضای حزب اسلامی خواسته شده است: “آن عده از افراد که در حال حاضر بیرون از حزب اسلامی قرار دارند، اگر قصد پیوستن به حزب را داشته باشند، مگذارید که وارد حزب شوند.”

در این مطلب، به موضوع انشعاب دیگر در حزب اسلامی حکمتیار اشاره گردیده و هشدار داده شده است که “این تلاش‌ها را ناکام خواهند گذاشت.” طبق منبع: “اگر این افراد از این غلط‌ها دست نکشند، حزب اسلامی [حکمتیار] ناگزیر است طی اعلامیه رسمی، اخراج آنان را اعلام کند.”

با توجه به لحن تند این مطلب در خصوص فعالیت‌های برخی از عناصر این حزب برای جدایی از حکمتیار، اکنون این گمانه به یقین تبدیل شده که به زودی، شاهد انشعاب و یا انشعابات دیگری در حزب اسلامی خواهیم بود. در واقع، بحران انشعاب در حزب اسلامی، آغاز شماره معکوس برای فروپاشی این حزب به شمار می‌رود. لینک مطلب حزب اسلامی را در اینجا می‌گذارم تا کسانی که پشتو بلد هستند، مستقیم به این مطلب مراجعه کنند.

مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟