آغاز اعتراضات ضد دولتی در روسیه

  • انتشار: ۴ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 105068

صدها تن در اعتراضات گسترده در چند شهر شرق دور روسیه در حمایت از الکسی ناوالنی شرکت کردند و چندین مورد درگیری معترضان با پولیس و بازداشت شرکت کنندگان نیز گزارش شده است. در مسکو و سن‌پترزبورگ در غرب روسیه نیز معترضان ضد دولتی به خیابان‌ها آمدند.

مقام‌های محلی به خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک گفتند که حدود ۵۰۰ تن در اعتراضات خیابانی در ولادیووستوک و ۲۵۰ تن دیگر در خاباروفسک در شرق دور روسیه شرکت داشتند. همچنین تعداد دقیق بازداشتی‌ها مشخص نشده است.

در حالیکه اکثر معترضان به صورت صلح آمیز در این اعتراضات حضور داشته و شعارهای ضد دولتی می‌دادند، پولیس نسبت به غیرقانونی بودن این اعتراضات هشدار داده و چندین مورد درگیری بین معترضان و نیروهای پولیس صورت گرفت و به بازداشت چندین معترض ختم شده است.

خبرنگار اسپوتنیک در ولادیووستوک گزارش کرد که یک معترض آتشی به پا کرد و سایرین نیز به سوی ماموران پولیس گلوله‌های برفی پرتاب می‌کردند.

در مسکو نیز مقام‌های دولتی از تجمع هزاران معترض در میدانی در شهر مسکو در فاصله یک مایلی از کاخ کرملین خبر دادند.

پولیس روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام داشت، حدود ۴۰۰۰ معترض در میدان پوشکینسکایا شهر مسکو در فاصله یک مایلی شمال کرملین تجمع کردند.

فراخوان برای اعتراضات سراسری در روسیه بعد از آن صادر شد که آلکسی ناوالنی، چهره مخالف دولت روسیه روز یکشنبه گذشته به هنگام بازگشت از آلمان به کشورش دستگیر شد. ناوالنی ۴۴ ساله برای مدت ۳۰ روز از بابت نقض شرایط عفو مشروطش در ارتباط با یک حکم محکومیت قبلی از بابت اختلاس در بازداشت قرار گرفت.

مقام‌های محلی و پولیس نسبت به شرکت در این اعتراضات بدون مجوز هشدار داده و علت آن را محدودیت‌های کرونایی درباره برگزاری تجمعات مردمی دانستند.

هواداران ناوالنی گفته‌اند که امروز در بیش از ۶۰ شهر مختلف دست به تظاهرات می‌زنند.

یولیا، همسر ناوالنی گفته است در تظاهرات مسکو “برای خودم، برای او، برای فرزندانمان، برای ارزش‌ها و آرمان‌هایی که داریم” شرکت خواهد کرد.

ناوالنی در پی بازگشت از آلمان در فرودگاه بین‌المللی مسکو به اتهام نقض آزادی مشروط بازداشت شد. این چهره اپوزیسیون و همکارانش درخواست اعتراضات امروز (شنبه) را پس از آغاز بازداشت ۳۰ روزه وی داده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟