آشنایی با مقامات مسلمان انگلیس

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74793

اگر می خواهید با مقامات مسلمان انگلیس و وضعیت اسلام در این کشور آشنا شوید بهتر است این مقاله را بخوانید. هرچند شمار مقامات مسلمان انگلیسی اندک است اما آشنایی با آن ها نشان دهنده جایگاه اسلام و مسلمانان در این کشور اروپایی است.

همچنین اگر این مطلب برایتان جذاب است بد نیست مقاله ای درباره مقامات مسلمان آمریکا نیز مطالعه کنید.

اسلام در انگلیس

جمعیت مسلمانان بریتانیا ۲٫۵ تا ۳ میلیون نفر تخمین زده می‌شود که در حدود یک میلیون نفر از آن ها در «لندن» زندگی می‌ کنند. «بیرمنگهام»، «منچستر»، «شفیلد»، «لیدز» و «گلاسکو» از دیگر شهرهایی می باشند که جمعیت مسلمان در آن ها چشم گیر است.

تمام آمارهای جمعیتی بریتانیا نشان دهنده رشد سریع جمعیت مسلمانان در این کشور است. بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد آمده است که در همان سال بیش از ۱۰۰ هزار بریتانیایی به دین اسلام روی آورده اند که دو سوم از آن ها را زنان تشکیل می دهند. این امر نشان دهنده رشد جمعیتی فوق العاده بالای دین اسلام نسبت به سایر ادیان در بریتانیا است. این موضوع که شمار مسلمانان بریتانیا از کمتر از ۵۰ هزار نفر در سال ۱۹۶۱ طی نیم قرن به بیش از ۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۱ رسیده، شاهد دیگری بر اقبال دین اسلام در میان مردم بریتانیا است.

همچنین در سال ۲۰۱۵ در بریتانیا یکی از نام های پرطرفدار برای کودکان تازه متولد شده «محمد» بود. دفتر آمار ملی بریتانیا اعلام کرد که محمد دوازدهمین نام پرتکرار در سال ۲۰۱۵ در بریتانیا بود. البته اگر املاهای متعددی همچون محمد، موحمد، محمت و غیره را هم مد نظر قرار دهیم، محمد چهارمین نام پرطرفدار بریتانیا محسوب می شود.

با وجود اینکه اسلام دومین دین بزرگ در بریتانیا محسوب می شود و بیش از ششصد مسجد و شصت مدرسه اسلامی در این کشور فعالیت می کنند، اما مسلمانان این کشور جزو فقیرترین مردم بریتانیا هستند و در زمینه دسترسی به مسکن، بهداشت و حتی تحصیلات در سطح پایینی می باشند. نرخ بیکاری در بین مسلمانان بریتانیایی بالا است و از اندک شاغلان مسلمان، تعداد مقامات مسلمان انگلیسی به انگشتان دو دست هم نمی رسد.

وضعیت مقامات مسلمان انگلیس

مسلمانان در فضای سیاسی بریتانیا توانسته اند به موفقیت هایی هرچند اندک دست یابند. در انتخابات سال ۲۰۱۷ پانزده نماینده مسلمان توانستند به مجلس عوام بریتانیا راه یابند. همچنین گفته می شود که دوازده مسلمان نیز در مجلس اعیان بریتانیا حضور دارند. اولین حضور مسلمانان در مجلس عیان بریتانیا در قرن نوزدهم و به مسلمان شدن «لرد هنری استنلی» بر می گردد.

مسلمانان بریتانیا در اغلب انتخابات ها به حزب کارگر رای می دهند. با این حال شماری از مسلمانان نیز از اعضای برجسته حزب محافظه کار بریتانیا هستند؛ از جمله «سعیده وارثی» وزیر سابق جوامع و ادیان و وزیر مشاور در کابینه «دیوید کامرون» که روزنامه گاردین وی را «ستاره ای درحال اوج» توصیف کرده است.

احزاب سیاسی مسلمانی نیز در بریتانیا تاسیس شده اند. از جمله «حزب عدالت مردم» (People’s Justice Party) که در اولین دهه قرن بیستم موفق شد کرسی هایی در شورای شهر منچستر به دست آورد و «حزب اسلامی بریتانیا» (Islamic Party of Britain) که در دهه ۹۰ در «برادفورد» فعال بود و تجربه چندان موفقی کسب نکرد.

آشنایی با شماری از مقامات مسلمان انگلیس

در ادامه به معرفی هفت تن از مهمترین مقامات مسلمان انگلیس می پردازیم.

وقار عزمی

وقار عزمی (Waqar Azmi) مشاور سابق دفتر کابینه دولت بریتانیا بود. وی در حال حاضر سفیر فرهنگی اتحادیه اروپا می باشد. عزمی همچنین نماینده اتحادیه های کارگری انگلیس در دوره های ابتدایی، متوسطه و تحصیلات عالی و همچنین موسس و مدیر موسسه «یادآوری سربرنیتسا» (Remembering Srebrenica) است که در زمینه گرامیداشت از یاد و خاطره قربانیان حادثه «نسل ‌کشی سربرنیتسا» در سال ۱۹۹۵ تلاش می کند، است.

مقامات مسلمان انگلیس

سلما یعقوب

سلما یعقوب (Salma Yaqoob) رهبران «حزب ریسپکت» (Respect Party) بریتانیا و رهبر پیشین این حزب بود. وی همچنین به نمایندگی از حزب ریسپکت در انتخابات شورای شهر بیرمنگام شرکت کرد و به عضویت این شورا درآمد.

مقامات مسلمان انگلیس

پولا اودین

پولا اودین (Pola Uddin) اولین زن مسلمانی است که وارد مجلس اعیان بریتانیا شده است. وی در سال ۱۹۹۸ موفق به ورود به این مجلس شد. پولا اودین به مدت شش سال نیز ریاست شورای حزب کارگر در تاور هملت را به عهده داشت.

مقامات مسلمان انگلیس

چودھری محمد سرور

چودھری محمد سرور (Chaudhry Mohammad Sarwar) از اولین مقامات مسلمان انگلیس بود که موفق شد وارد مجلس بریتانیا شود. وی که ثروت زیادی دارد، از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ عضو مجلس عوام بریتانیا بود. وی پیش از این عضو شورای شهر گلاسکو بود.

مقامات مسلمان انگلیس

ساجد جاوید

ساجد جاوید (Sajid Javid) از نخستین مقامات مسلمان انگلیس است که در سال ۲۰۱۸ یکی از مناصب کبیر دولت بریتانیا را برعهده گرفت. جاوید از اوایل دهه هشتاد به حزب محافظه ‌کار پیوست و در سال ۲۰۱۰ به نمایندگی از این حزب از شهر برامزگرو وارد پارلمان شد. وی بعدها در دولت محافظه ‌کار بریتانیا وزیر جوامع و دولت‌های محلی و در سال ۲۰۱۸ وزیر کشور «ترزا می» شد.

مقامات مسلمان انگلیس

صادق خان

صادق خان (Sadiq Khan) نخستین مسلمانی می باشد که وارد کابینه دولت بریتانیا شده است. وی در سال ۱۹۹۴ عضو شورای منطقه واندزوورث لندن شد. او در انتخابات سال ۲۰۰۵ به نمایندگی از حزب کارگر وارد مجلس عوام بریتانیا گردید. «گوردن براون» نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در سال ۲۰۰۸ صادق خان را به وزارت امور جوامع منصوب کرد. ویبه عنوان یکی دیگر از مقامات مسلمان انگلیس در سال ۲۰۰۹ وزیر حمل و نقل بریتانیا شد. صادق خان در انتخابات سال ۲۰۱۶ به نمایندگی از حزب کارگر بریتانیا به عنوان شهردار لندن انتخاب شد. وی اولین شهردار مسلمان پایتخت یک کشور غربی محسوب می شود.

مقام های مسلمان انگلیس

سعیده وارثی

سعیده وارثی (Sayeeda Warsi) از دیگر مقامات مسلمان انگلیس عضو حزب محافظه کار بریتانیا است. وی در سال ۲۰۰۴ به عنوان مشاور حقوقی پارلمان بریتانیا انتخاب شد. وارثی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ رئیس حزب محافظه کار بود. وی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ وزیر جوامع و ادیان کابینه دیوید کامرون شد. سعیده وارثی در سال ۲۰۱۲ به معاونت وزارت امور خارجه بریتانیا منصوب شد تا اینکه در سال ۲۰۱۴ در اعتراض به سیاست های دولت این کشور در قبال قتل عام مردم نوار غزه در فلسطین توسط رژیم صهیونیستی از مقام خود کناره گیری کرد. وی همچنین از سال ۲۰۰۷ به عضویت مادام العمر مجلس اعیان بریتانیا درآمده است.

مقام‌های مسلمان انگلیسی