آسوشیتدپرس: حکومت افغانستان به شدت دچار شکاف های قومیتی شده است

  • انتشار: ۳ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 46546

آسوشیتدپرس در گزارشی در مورد وضعیت افغانستان نوشته است که در حال حاضر، حکومت این کشور به شدت دچار شکاف های قومیتی شده و خروج نیروهای بین المللی از افغانستان باعث خواهد شد تا یک قوم در مقابل دیگری برخیزد.

به گزارش آسوشیتدپرس، هارون میر، تحلیلگر سیاسی در مصاحبه اخیرش در افغانستان اعلام کرده که در حال حاضر دولت به شدت دچار شکاف‌های قومیتی شده است و خروج نیروهای بین‌المللی باعث می‌شود یک گروه قومی در مقابل گروه دیگر قرار گیرد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که فساد و شکاف‌های موجود در دولت افغانستان و تعمیق اختلافات قومیتی بخش عمده چالش پیش روی برقراری صلح در افغانستان به شمار می‌روند.

سازمان غیردولتی شفافیت بین‌الملل سال گذشته میلادی افغانستان را در میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۷ تنها بعد از سوریه، سودان جنوبی و سومالی بدترین کشور اعلام کرده است.

همچنین از وقتی که دولت آمریکا حکومت وحدت ملی افغانستان را ایجاد کرد اختلاف نظرهای قومیتی در افغانستان عمیق تر شده است.

کوگلمن تحلیل گر مسایل منطقه ای می گوید، هر یک از گروه‌های مخالف در دولت تلاش خواهند کرد کنترل را به دست آورند و کابل نابود خواهد شد. در واقع درگیری‌های قومیتی کابل را نابود خواهد کرد. رقابت‌های داخلی در دولت افغانستان باعث شده است هرگونه پیشرفت در استراتژی مقابله با شورش را غیرممکن کند.

وی ادامه داد: مادامی که دولت افغانستان با اختلاف نظرها و اختلافات شخصی دست و پنجه نرم می‌کند با وجود کمک‌های قابل توجه کشورهای دیگر از جمله آمریکا و شرکای مهم نمی‌تواند اقدام موثری در استراتژی مقابله با شورش بردارد.

اما برای آمریکا بدترین اتفاق از دست رفتن جان صدها نفر از سربازانش در افغانستان و هزینه میلیاردها دالر در این درگیری است. کشورهای غربی که به افغانستان آمده‌اند در راه‌های خسته کننده‌ای گیر افتاده‌اند. در این میان تئوری‌های عجیب و غریبی درباره حضور نیروهای غربی در افغانستان وجود دارد.

یکی از این سناریوها و تئوری‌ها این است که واشنگتن به طور محرمانه به طالبان کمک می‌کند تا بتواند خشونت‌ها را رقم بزند تا بهانه‌ای باشد تا از سربازانش در افغانستان برای مقابله با ایران، روسیه و چین استفاده کند.

همچنین طالبان در حالی که حملات خود را افزایش داده است به ازبکستان و اندونزی برای دیدار با وزرای خارجه سفر کرده است. همچنین آنها اعلام کرده‌اند که به چین و پاکستان پیش از کنفرانس مسکو در ماه آینده میلادی سفر خواهند کرد.

همچنین طالبان در طول این ماه میلادی در میدان نبرد حملات شدیدی در غزنی انجام داده اند. اما تحلیلگران بر این باورند کنترل و نفوذ طالبان تنها محدود به مناطق روستایی بوده و آنها پتانسیل کنترل و اختیار شهری در افغانستان را ندارند. آنها نیز دچار اختلاف نظرهایی شده‌اند. در واقع تنها آنها می‌خواهند نشان دهند پیش از اینکه وارد مذاکرات صلح شوند از نظر نظامی قوی هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟